Doelen & Prestaties
1. Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen
Doelstelling:
1. Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen
Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Integraal veiligheidsplan Apeldoorn 2015-2018.
Gerelateerde taakvelden:
1.2 Openbare orde en veiligheid
Wat zouden we gaan doen?
We organiseren activiteiten en projecten die worden uitgevoerd om Apeldoorn een comfortabele en veilige woon-, werk- en recreatiegemeente te laten zijn.
Voor meer informatie verwijzen we naar: Uitvoeringsplan IVA 2015.Door het team THOR wordt in samenspraak met de politie toezicht en handhaving uitgevoerd met als doel een schoon, heel en veilig Apeldoorn. Voor meer informatie verwijzen we naar: Jaarplan THOR 2015, Jaarwerkplan PTH 2016 (Preventie, Toezicht en Handhaving).
Wij verlenen vergunningen voor evenementen, horeca-inrichtingen en op grond van andere bijzondere wetten, zodanig dat de leefbaarheid, veiligheid en welzijn van bezoekers en omwonenden zijn gewaarborgd. Voor meer informatie verwijzen we naar: BiBoB-beleid Apeldoorn, Prostitutiebeleid, Handhavingbeleid Drank- en Horecawet, Raadskader cameratoezicht, Evenementenbeleid en evenementenvergunningenbeleid 2015.
Wij voeren casusoverleg o.a. in de Veiligheidskamer waardoor straf en zorg op elkaar worden afgestemd ter voorkoming van overlast en criminaliteit.
Wij verzorgen voorlichting en andere preventieactiviteiten waardoor bewoners bewust zelf maatregelen treffen ter voorkoming van brand, inbraak en andere onveilige situaties. Voor meer informatie verwijzen we naar: Preventie en handhavingsplan alcohol 2014.
Wij geven in het kader van explosievenruiming opdracht om jaarlijks binnen het beschikbare rijksbudget een aantal hectares af te zoeken en te ruimen.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Uit de Politiecijfers over 2017 blijkt dat in het algemeen het aantal misdrijven daalt; 2017 ten opzichte van 2016 is dat -10%. Het ophelderingspercentage is met 2% gestegen tot 29%. Het aantal woninginbraken of pogingen daartoe is met 13 % gedaald. Het aantal verkeersongevallen is gedaald met 6%, verkeersongevallen met letsel is gedaald met 12%
In 84% van de meldingen was de politie binnen 15 minuten ter plaatse; Dat geldt voor het grondgebied van de gehele gemeente. Opvallend is de daling van de overlastcijfers door verwarde personen. Daar waar landelijk door de politie een stijging wordt waargenomen, is er in Apeldoorn een daling van -14%.
In het algemeen dalen de overlastcijfers ook (overlast door jeugd daalt 17%, overlast door zwervers stijgt 16% en overlast door alcohol en drugsgebruik stijgt 14%) in totaal is het aantal overlastmeldingen gedaald van 2441 naar 2265= - 176 is -7%. Het cijfer voor het veiligheidsgevoel in de eigen buurt is uitgekomen op 7,5.
De locatieprofielen zijn in de raad eind 2017 vastgesteld. Ook het Preventie en handhavingsplan Drank en Horeca is eind 2017 aan de raad aangeboden. De pilot data jeugd is in 2017 besproken en aan de raad zijn de resultaten gepresenteerd. De werkwijze is getoetst door de gemeentelijke privacy-officer en de Autoriteit Persoonsgegevens. Over een eventueel vervolg van het project met andere gegevenssets van ketenpartners is nog geen besluit genomen.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. Integraal veiligheidsplan Apeldoorn
Toelichting
In 2017 zijn de plannen voor 2 uitvoeringsjaren (2017 en 2018) vastgesteld. De teamplannen van de Politie en THOR zijn daarop afgestemd. Via de veiligheidsbrieven is 2 keer gerapporteerd over de voortgang op de verschillende geprioriteerde thema’s.
In het kader van de aanpak van ondermijning zijn diverse bewustwordingsbijeenkomsten gehouden. Er is ook een intern meldpunt ingericht. In 2018 worden bijeenkomsten gehouden met het RIEC zodat het RIEC in de gelegenheid is voor Apeldoorn een zgn. ondermijningsbeeld op te stellen. Dat wordt medio 2018 verwacht.
In 2017 zijn 15 recreatieterreinen van de ca 65 terreinen bezocht door een multidisciplinair handhavingsteam. Dit heeft veel waardevolle informatie opgeleverd. Er zijn ook 4 hercontroles uitgevoerd. Op een 3-tal thema’s worden nu bestuurlijke vragen uitgewerkt (woonfunctie, huisvesting arbeidsmigranten en straatnaamgeving en huisnummers op de parken). Samen met de Veiligheidsregio zijn bijeenkomsten gehouden met de ondernemers dan wel terreinbeheerders om het veilig recreëren te bevorderen en maatregelen te nemen in het kader van natuurbrandbestrijding.Genomen maatregelen
2. In 2017 wordt door Jeugdboa’s gewerkt binnen de nieuwe aanpak van jeugdgroepen
In 2017 wordt door Jeugdboa’s gewerkt binnen de nieuwe aanpak van jeugdgroepen. De capaciteit en snelheid van werken is afgestemd op de ontwikkeling van en binnen jeugdgroepen.
Toelichting
In 2017 is het aantal jeugdboa’s uitgebreid conform de besluitvorming van de raad. Er is voor 3 groepen een zgn. groepsscan gemaakt volgende Plus/Min/Mee-methode. Deze werkwijze zal in 2018 worden geëvalueerd.
Genomen maatregelen
3. In 2017 wordt gewerkt volgens het nieuwe gemeentelijke evenementenbeleid en zal een nieuw Preventie- en handhavingsplan Drank- & Horecawet worden vastgesteld.
In 2017 wordt gewerkt volgens het nieuwe gemeentelijke evenementenbeleid. In 2016 zijn de locatieprofielen opgesteld als nadere uitwerking van het evenementenbeleid. De toezicht- en handhavingscapaciteit wordt daarop binnen de mogelijkheden afgestemd.
In 2017 zal een nieuw Preventie- en handhavingsplan Drank- & Horecawet worden vastgesteld. In 2017 is de informatieverzameling en -deling verbeterd. Gedacht wordt aan het gebruik van zgn. “Informatiepleinen”. In 2017 moeten de eerste pleinen operationeel worden.
De in 2016 uitgevoerde pilot Big data is geëvalueerd. In 2017 wordt deze wijze van informatiegestuurd werken op een bruikbare en verantwoorde manier ingezet, zodanig dat uiteraard de Privacyregels gerespecteerd worden.Toelichting
Evenementenbeleid: De locatieprofielen zijn benoemd voor jaar 2016. Hierin is enige vertraging opgelopen. In de PMA is afgesproken dat er een hernieuwde dialoog wordt opgestart over de locatieprofielen in de binnenstad (vooral horeca-pleinen). Zie ook collegebesluit en brief Presidium als achtergrond-info. In het najaar van 2017 is het preventie- en handhavingsplan in de PMA besproken en in januari 2018 in de Raad vastgesteld.
Genomen maatregelen
4. In 2017 is de persoonsgerichte werkwijze geïntegreerd in het Veiligheidshuis NOG, kamer Apeldoorn ca.
In 2017 is de persoonsgerichte werkwijze geïntegreerd in het Veiligheidshuis NOG, kamer Apeldoorn ca. Ook zijn we voorbereid op de invoering van de Wet Zorg en Dwang en de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
Toelichting
In 2017 is die werkwijze ingevoerd. De beide genoemde wetten hebben in de parlementaire behandeling vertraging opgelopen. De behandeling is door ons gevolgd vanwege de ontwikkelingen op het thema “overlast door personen met verward gedrag”. De voorbereidingsactiviteiten hebben we doorgeschoven naar 2018.
Genomen maatregelen
6. (co)financiering explosievenruiming
In 2017 gaan we met de eigenaren van de betreffende gebieden op zoek naar (co)financiering voor het ruimen van de explosieven en de resten daarvan in die gebieden, zodanig dat ook dat werk binnen de raming van 8 jaar na de start van de werkzaamheden is afgerond.
Toelichting
In 2017 hebben diverse gesprekken plaatsgevonden. In 2018 wordt getracht in een bestuurlijk overleg de uitvoering van een zgn. veldonderzoek gefinancierd te krijgen. Een dergelijk onderzoek moet een duidelijk beeld geven van de uiteindelijke ruimingskosten. De planning is er nog steeds op gericht om in 2020 de opdracht tot ruiming te kunnen geven.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Ambitie A i.c.m. motie 4 en 5 Integrale veiligheid team THOR uitbreiding capaciteit
Effectindicatoren
Trendanalyse
Aantal diefstallen uitwoningen
Aantal geweldsmisdrijven
Aantal harde kern jongeren
Aantal vernielingen en beschadegingen (in de openbare ruimte)
Aantal verwijzingen Halt
Aantal winkeldiefstallen
Oordeel burgers sociale veiligheid (veiligheid in de buurt)
Trendanalyse
Twee keer per jaar wordt de raad geïnformeerd over de waargenomen trends via de Veiligheidsbrief. Als het nodig is wordt bijgestuurd of geherprioriteerd. Deze analyse in de Veiligheidsbrief gaat over recentere cijfers dan die door het CBS landelijk beschikbaar zijn.
2. Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Apeldoorn veroorzaakt door brand, ramp of crisis
Doelstelling:
2. Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Apeldoorn veroorzaakt door brand, ramp of crisis
Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Apeldoorn veroorzaakt door brand, ramp of crisis. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Regionaal Beleidsplan 2012-2015, het Risicoprofiel Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland en het Regionaal crisisplan.
Gerelateerde taakvelden:
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Wat zouden we gaan doen?
Wij nemen deel aan de Veiligheidsregio die voor ons een aantal taken uitvoert op het gebied van brandweer en rampenbestrijding. Voor meer informatie verwijzen we naar: Programmabegroting 2017 Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland.
Wij organiseren de bevolkingszorgprocessen bij rampen en crises. Voor meer informatie verwijzen we naar: Beheers- en organisatieplan crisisbeheersing Apeldoorn, Protocol sociale calamiteiten.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Dit is conform de planning uitgevoerd. In het najaar is tevens door de VNOG een extra presentatie aan de raad verzorgd over de lokale risico’s voor Apeldoorn.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. In 2017 wordt gewerkt volgens de nieuwe gemeenschappelijke regeling en de nieuwe organisatiestructuur voor de VNOG en is het risicoprofiel en het bijbehorende beleidsplan opnieuw vastgesteld.
Toelichting
Dit is conform de planning uitgevoerd. In het najaar is tevens door de VNOG een extra presentatie aan de raad verzorgd over de lokale risico’s voor Apeldoorn.
Genomen maatregelen
2. Elk jaar organiseren we tenminste 2 bestuurlijke oefeningen.
Toelichting
Deze bestuurlijke oefeningen zijn gehouden op 19 september 2017 en 24 november 2017. In de eerstgenoemde oefening is het college door de politie bijgepraat over de zgn. SGBO-structuur. (SGBO=Staf Grootschalig Bijzonder Optreden). In die bijeenkomst zijn ook bestuurlijke dilemma’s gedeeld en besproken die relevant waren in het kader van grote evenementen in het algemeen en Serious Request in het bijzonder. Er is ook een thema avond met de raad gehouden over het protocol sociale calamiteiten. Ook alle gemeentelijke processen zijn geactualiseerd en geoefend. Daarmee was de gemeentelijke organisatie goed geoutilleerd voor onverwachte gebeurtenissen bij Serious Request. Alle mogelijke scenario’s zijn doorgenomen. Het evenement Serious Request was in dat verband ook een prachtig evenement om ervaring op te doen en overlegstructuren te oefenen.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020