Ambitie van het programma
Binnen Jeugd en Onderwijs willen we dat iedereen in veiligheid en geborgenheid kan opgroeien en de kans krijgt om maximaal mee te doen in de samenleving. Dit doen we door de kansen voor een goede start in het onderwijs te optimaliseren (via ons onderwijsachterstandenbeleid) en het onderwijs te faciliteren via goede huisvesting en waar nodig vervoer van- en naar de school. Waar jongeren verzuimen of uit dreigen te vallen pakken onze leerplichtambtenaren of RMC’ers de jongeren op, met als doel dat de jongeren een startkwalificatie en een passend toekomstperspectief krijgen. Wanneer jongeren meer zorg nodig hebben dan hun gezin, omgeving en een school kunnen bieden, dan hebben we algemene voorzieningen of jeugdhulp beschikbaar om hen te ondersteunen. Dit doen we vanuit het uitgangspunt dat we hen in staat stellen zelf weer regie te nemen en met de inzet van het hele systeem rondom de jongere. Het CJG vormt een spil in de uitvoering van ons beleid, maar werkt uiteraard in samenwerking met andere partijen zoals het SWT, het Wmo-loket en Veilig Thuis.Om de beweging naar eerdere signalering en lichtere zorg en ondersteuning te kunnen blijven volhouden, willen we meer investeren in preventie. Dit geven we weer in de “speerpunten van beleid”. We financieren dit goeddeels uit de “zorg in natura” middelen binnen het programma Jeugd en Onderwijs en voor een kleiner deel uit de reserve sociaal domein. Investeringen uit de reserve sociaal domein dienen echter uiterlijk in 2019 ook te renderen, zodat ze daarna uit de eigen programma middelen gefinancierd kunnen worden.Na de bezuinigingen op de jeugdhulp (5% in 2015 en 10% in 2016) zijn de taakstellingen binnen dit programma in 2017 beperkter. Wel is het rijk voornemens ons te korten op de budgetten voor kinderen met een voogdijmaatregel als gevolg van de invoering van het objectieve verdeelmodel. Dit is een risico dat kan oplopen tot circa € 2 mln. waarvan we nu nog niet exact weten of het zich volledig voor zal doen. Daarnaast effectueren we de laatste tranche van de bezuiniging op het leerlingenvervoer.In 2017 stuurt de raad via de Transformatieagenda Jeugd (Steronderwerp 5.1). Hierin gaan we onder meer in op de inkoop van hulp per 1-1-2018 en het verbreden van de algemene voorzieningen voor jeugd (in combinatie met de Wmo). Daarnaast leggen we in 2017 onze prioriteiten vanuit onze Meerjarenagenda Educatie aan de raad voor.
Speerpunten van beleid
Naast de speerpunten van beleid ligt er een nadruk op de uitvoering. Onder meer via jaarlijks 2.000 interventies vanuit leerplicht, 1.200 interventies vanuit RMC, 550 kinderen/jongeren in vervoer en circa 3.500 kinderen/jongeren in jeugdhulp. |
Lasten
€ 78,6 k
Baten
€ 10,7 k
Kadernota's
- 51 Transformatieagenda Jeugd 2016 Gemeente Apeldoorn definitief.pdf
- 52 Jeugd_onze_Zorg, Nota Jeugd Apeldoorn.pdf
- 53 Doorontwikkeling CJG Apeldoorn passende zorg voor ieder kind en gezin.pdf
- 54 14 Integraal Veiligheidsplan Apeldoorn_2015-2018.pdf
- 55 Transformatieagenda Huiselijk Geweld en Kindermishandeling 2016-2019.pdf
- 56 Uitvoeringsagenda 2016- 2019 -MJUA_Educatie_DEFINITIEF.pdf
- 57a kadernota OHV 2016-2019 14-10-2015.pdf
- 57b getekend collegevoorstel kadernota 2016-2019 03-12-15.pdf
- 57c getekend raadsvoorstel kadernota 2016-2019 03-12-15.pdf
- 57d raadsbrief_stand_van_zaken_reserve_onderwijshuisvesting.pdf
- 58. Jaarkrant 2015-2016 leerplicht en RMC in de Stedendriehoek.pdf
- 59. rmcrapportage apeldoorn 27-10-2016.pdf