Doelen & Prestaties
1. Op slimme, duurzame en innovatieve wijze bereikbaar zijn voor bewoners, bedrijven en bezoekers
Doelstelling:
1. Op slimme, duurzame en innovatieve wijze bereikbaar zijn voor bewoners, bedrijven en bezoekers
De in de Structuurvisie 2030 (Buitenstad) genoemde ambities zijn in de Verkeersvisie 2016-2030 voor het onderdeel mobiliteit uitgewerkt in vier kernopgaven. Daarnaast is de gemeente Apeldoorn meerderheidsaandeelhouder van de NV luchthaven Teuge. De luchthaven genereert werkgelegenheid en draagt bij aan het economisch en toeristisch klimaat. De ontwikkeling is gericht op een expertisecentrum voor luchtvaartinnovatie en cleantech bedrijvigheid.
De doelstelling heeft vijf subdoelen:
1.1 Fietsstad: meer ruimte voor de fiets.
1.2 Transitie van aanbodgericht naar vraaggericht en efficiënt openbaar vervoer.
1.3 Beter en veilig gebruik van de infrastructuur.
1.4 Duurzame innovatie.
1.5 Ontwikkeling luchthaven Teuge.Gerelateerde taakvelden:
2.1 Verkeer en vervoer
2.2 Parkeren
2.5 Openbaar vervoerWat zouden we gaan doen?
Behorend bij 1.1:
- het stimuleren van het gebruik van de fiets, ook in voor- en natransport;
- het sneller en directer maken van fietsroutes in de stad, in het buitengebied en naar omliggende gemeenten;
- het veiliger maken van het fietsgebruik: veilig op de fiets voor iedereen.
Behorend bij 1.2:
- het ontwikkelen van een nieuw OV-netwerk;
- het introduceren van duurzaam en innovatief openbaar vervoer;
- het integreren van het reguliere en vraagafhankelijke openbaar vervoer;
- het versterken van OV knooppunten;
- het benutten van nieuwe kansen: recreatie en evenementenstromen.
Behorend bij 1.3:
- het verbeteren van de doorstroming op de hoofdwegen;
- het bijdragen aan de doorstroming op regionale en landelijke hoofdwegen;
- het verstrekken van (dynamische) informatie over parkeren en weggebruik;
- het beter herkenbaar maken van de hoofdwegen;
- het reduceren van de kans op ongevallen;
- het actualiseren van de parkeernormen;
- het financieel gezond maken van de RBB;
- het gebruiksvriendelijker maken van parkeren.
Behorend bij 1.4:
- het stimuleren van elektrisch rijden;
- het stimuleren van mobiliteitsmanagement;
- het faciliteren van experimenten.
Behorend bij 1.5:
- sturing geven aan ontwikkelingskader.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Wij werken aan een betere fietsstad. Met nieuwe fietspaden en - routes. Zoals de nieuwe noord-zuidroute route door de Kanaalzone, die bijna gereed is en de snelfietsroute naar Deventer. De studie van een snelle verbinding naar Epe is gestart en de voorbereiding van een vrijliggend fietspad langs de Sluisoordlaan vanaf de Anklaarseweg naar het winkelcentrum Anklaar. Ook werken wij aan een betere verlichting en een vrijliggend fietspad aan de Elsbosweg.
In het centrumgebied zijn diverse acties uitgevoerd ten behoeve van het parkeren in stallingen en werken wij aan de uitbreiding van de capaciteit van de stalling aan de Marktstraat en in de omgeving van het Marktplein en de Hoofdstraat-Hofstraat-Kanaalstraat.
De stallingsruimte aan de zuidkant van het station is fors uitgebreid en ook werken wij aan het gratis stallen voor de eerste 24 uur in het NS-station.
Het fietsen wordt ook veiliger door betere oversteekvoorzieningen en minder obstakels.
Het fietscomfort in Apeldoorn Zuid is verbeterd door de omvorming van tegels naar asfalt langs een aantal belangrijke hoofdverbindingen.De transitie van aanbodgericht naar vraaggericht en efficiënt openbaar vervoer is in volle gang. Wij hebben conform de Verkeersvisie de basis gelegd voor de uitwerking van varianten van mogelijke openbaar vervoer ontwikkelingen voor zowel de lopende concessiejaren 2019 en 2020 als ter voorbereiding op de nieuwe concessie. Ook hebben wij in regionale afstemming gereageerd op de Nota van Uitgangspunten voor de concessie Openbaar Vervoer provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland.
Wij werken aan een betere bereikbaarheid voor het toerisme. Zo is in de afgelopen de zomermaanden de Visit Veluwe Express geïntroduceerd voor de bezoekers van de recreatiebedrijven in Hoenderloo en de Apeldoornse attracties. Ook zijn wij gestart met de verkenning naar een transferium aan de westzijde van de stad ten behoeve van de Apenheulbezoekers.
Voor de bereikbaarheid van de wijken Kerschoten en de Naald bereiden wij het vraagafhankelijk vervoersconcept Mobuur voor.Er is veel gedaan om een beter functionerende infrastructuur te krijgen. Grote langlopende projecten zijn de voorbereiding van de spoortunnel aan de Laan van Ossenveld en de verdubbeling van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de Sluisoordlaan.
De doorstroming van de Laan van Zevenhuizen is verbeterd met de invoering van de groene golf en een betere afslag bij de Anklaarseweg. De verkeersoplossing tussen Zuidbroek en Zevenhuizen is in voorbereiding. Wij hebben de stagnatiepunten in de Ring in beeld gebracht. Gerichte acties zijn uitgevoerd om de overlast van vrachtverkeer rond Stadhoudersmolen en de Anklaarseweg te verminderen.
Door slimme aanpassingen aan de verkeersregelinstallaties kunnen we beter inspelen op de verkeersvraag. Een mooi voorbeeld is de weersafhankelijke regeling voor fietsters bij de Molenstraat.
De verkeersveiligheid is verbeterd met veiligere fietsoversteken bij de Kayersdijk en de rotonde Jachtlaan. Een oplossing voor de Daendelsweg /Koninginnelaan is in voorbereiding. Dat geldt ook voor de actualisatie van de aanpak Veilig Fietsen. En natuurlijk dragen de jaarlijkse verkeerseducatielessen daaraan bij.
Het parkeren heeft veel aandacht. Een nieuwe visie is in de maak. Voor de problematiek bij Apenheul is voor de komende 5 jaar een oplossing gevonden. Dankzij de digitalisering is er een Parkeer Route Informatie Systeem beschikbaar en verloopt het parkeervergunningenproces sneller en efficiënter.
Een aanbesteding van de vervanging van verkeersapparatuur is in voorbereiding.
Naast onze lokale verkeersinzet zijn wij ook actief betrokken bij de verbeteringsmaatregelen voor de A1 en de N786.We bereiden ons voor op elektrisch rijden. Het aantal aanvragen voor laadpunten is het afgelopen jaar fors toegenomen en we verkennen de mogelijkheid van elektrische deelauto's in de parkeergarage Koningshaven.
Met de regionale actie Slim Reizen werken wij mee aan een financiële stimulans van werknemers om te kiezen voor de fiets in plaats van de auto.
Een bijzonder project waar wij aan meewerken is de energiewinning bij remmende treinen die ingezet kan worden voor de bussen.Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
Vergroting capaciteit fietsenstallingen
Toelichting
Genomen maatregelen
Aanbrengen verwijszuilen fietsenstallingen
Toelichting
De verwijszuilen bij de fietsenstallingen Stadhuis, Marktstraat, Oranjerie, De Serre en Caterplein zijn alle aangebracht.
Genomen maatregelen
Weersafhankelijke regelingen verkeerslichten fietsers
Weersafhankelijke regelingen waarbij fietsers eerder groen krijgen bij verkeerslichten
Toelichting
Wij hebben met deze innovatie ter verbetering van het fietscomfort de landelijke pers bereikt.
Genomen maatregelen
Prioriteit fiets bij kruising fietsdoorstroomassen met centrumring
Toelichting
In 2017 betreft dit de weersafhankelijke VRI-regeling bij de Molenstraat-Q. van Uffordlaan.
Genomen maatregelen
Aanleg snelfietsroute Apeldoorn-Deventer
Toelichting
De aanleg van de snelle fietsroute is voor wat betreft het Apeldoornse deel bijna gereed. Voor 1 juli 2018 is de gehele route gerealiseerd.
Genomen maatregelen
Veiligheidsmaatregelen fietsers (verwijderen obstakels)
Toelichting
Het is een optelsom van veel kleine maatregelen, zoals bijvoorbeeld het verwijderen en markeren van 60 hinderlijke palen.
Genomen maatregelen
Detaillering lijnennet
Toelichting
Deze actie is onderdeel van de voorbereiding op de nieuwe OV-concessies van de provincie. Onderdeel daarvan is de vorming van een nieuwe OV-visie in 2018.
Genomen maatregelen
Uitwerking financiële consequenties nieuw lijnennet
Toelichting
Deze actie maakt onderdeel uit van de voorbereiding op de nieuwe OV-concessie van de provincie. Onderdeel daarvan is de vorming van een nieuwe OV-visie in 2018.
Genomen maatregelen
Uitwerking rolverdeling openbaar vervoer
Toelichting
Deze actie maakt onderdeel uit van de voorbereiding op de nieuwe OV- concessie van de provincie. Onderdeel daarvan is de vorming van een nieuwe OV-visie in 2018.
Genomen maatregelen
Aanpassen verkeerscirculatie binnenstad
Toelichting
Betreft voorbereiding verkeersbesluit eenrichtingsverkeer Kalverstraat en Stationsplein. De wijziging van de voorrangssituatie Hoofdstraat-Kalverstraat is gerealiseerd. Het vroeg de nodige gewenning van de verschillende verkeersgebruikers, maar inmiddels lijkt het gewoon te zijn. Hiermee is een belangrijke stap gezet in een andere voorrangspositie in de binnenstad voor met name de autogebruikers.
Genomen maatregelen
Voorbereiden oplossing voor overweg Laan van Osseveld
Toelichting
In 2017 voerden wij een intensieve lobby om het rijk mee te krijgen in de cofinanciering. Dit traject heeft geresulteerd in een toezegging voor co-financiering door het rijk (I.& W).
Intussen lopen al wel terrein- en ontwerpverkenningen.Genomen maatregelen
Onderzoek doorstroming
Toelichting
De prestatie is onderdeel van een grotere doelstelling om met gebruikmaking van data tot optimalisatie van de verkeersstromen en informatie aan de weggebruiker te komen. In 2017 stond dit in het teken van onderzoek en gerichte aanpassingen aan de ring, zoals de groene golf in Zevenhuizen. In 2018 en 2019 krijgt dit onderzoek een vervolg in verdere verbeteringen aan verkeersregelinstallaties en de informatieverstrekking.
Genomen maatregelen
Bijdrage aan regionale verkeerscentrale en Intelligente Transportsystemen
Toelichting
Wij leveren onze bijdrage, maar de regionale totstandkoming is ingewikkeld en kent nog veel dynamiek. Er zijn meerdere partijen betrokken die nog verschillende inzichten hebben.
Genomen maatregelen
Participeren in planvorming andere overheden
Toelichting
Voortgang project A1: Dit jaar is het Ontwerp Tracébesluit / MER voor de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo en het bijbehorende Esthetisch Programma van Eisen openbaar geworden. De gemeente heeft hierop, in nauw overleg met de regio, haar zienswijze en reacties ingediend.
Voor de N786 is in 2017 een MKBA studie uitgezet, waarvan de resultaten in 2018 beschikbaar komen.Genomen maatregelen
Onderzoek naar veiligheid op schoolroutes
Toelichting
In 2017 is de openbare verlichting van de route Apeldoorn- Klarenbeek verbeterd.
Genomen maatregelen
Parkeren
Toelichting
Dit betreft alle reguliere parkeerinzet.
Genomen maatregelen
Verkeerseducatie
Toelichting
Er waren 1834 deelnemers aan het verkeersexamen.
Genomen maatregelen
Nieuwe parkeernota
Toelichting
In 2017 is op ambtelijk niveau een geactualiseerde versie van de parkeernota opgesteld. Tijdens de samenstelling zijn op diverse niveaus nieuwe aandachtspunten aan de orde gekomen die moeten worden aangepakt voordat een bestuurlijke behandeling kan plaatsvinden. Zo vergt financiële doorrekening van verschillende vormen van uitwerking van het auto luwer maken van de binnenstad meer tijd en inzet, en is een meer juridische slag nodig om de juridische juiste verwoording van de parkeernormen op te stellen die ook met de nieuwe kaders van de omgevingswet rekening houdt. Naar verwachting kan in het eerste kwartaal van 2018 een eerste versie bestuurlijk besproken worden, maar zal vaststelling vóór de zomer 2018 plaats gaan vinden.
Genomen maatregelen
Structurele oplossing parkeerprobleem attracties noordwest Apeldoorn
Toelichting
Er is voor 5 jaar een parkeeroplossing bij Apenheul/Berg en Bos beschikbaar. Na de zomer is als uitvloeisel van het besluit van de gemeenteraad op 20 april jl. over het parkeren Apenheul, gestart met de verkenning naar een transferium aan de westzijde van de stad. In dit proces zijn externe partijen betrokken. Een eerste bijeenkomst met deze partijen heeft in oktober plaatsgevonden.
Genomen maatregelen
Efficiencyverbeteringen parkeren door digitalisering
Toelichting
Dit betreft stroomlijning van de procesketen van aanvraag parkeervergunning tot en met handhaving. Loopt door tot eerste helft 2018.
Genomen maatregelen
Structurele oplossing financiële situatie RBB
Toelichting
RBB is ingebed in reguliere begroting
Genomen maatregelen
Proactief omgaan met duurzame verkeersinnovaties
Toelichting
Voorbeelden zijn een verkenning naar elektrische deelauto's, ideeënontwikkeling voor duurzaam OV en terugwinning van remenergie van treinen.
Genomen maatregelen
Vervangen tegels door asfalt op belangrijke fietsroutes.
Toelichting
In 2017 zijn met name de fietspaden langs de Aluminiumweg, de Ravenweg, de Marchantstraat en de Oude Apeldoornseweg aangepakt.
Genomen maatregelen
Verder vormgeven integratie regulier en vraagafhankelijk openbaar vervoer.
Toelichting
De inzet in 2017 richtte zich met name op de verkenning van ontwikkelingen en de voorbereiding op nieuwe OV-concessies.
Genomen maatregelen
Invoering groene golf
Toelichting
Genomen maatregelen
Laadpalen op strategische locaties in de stad
Toelichting
In 2017 kwam 25 aanvragen binnen.
Genomen maatregelen
Businessplan verdere ontwikkeling van Luchthaven Teuge
Vaststelling van een businessplan voor de verdere ontwikkeling van Luchthaven Teuge binnen de kaders van het luchthavenbesluit dat in 2016 door Provincie Gelderland wordt vastgesteld
Toelichting
In de loop van 2016 en in 2017 is de voorbereiding en besluitvorming over het luchthavenbesluit vertraagd. Eerst bleek, dat het ministerie in het verleden een fout had gemaakt bij de toewijzing van de geluidsruimte voor vliegveld Teuge. Vervolgens werd bekend dat een van de uitvliegroutes van Lelystad Airport over Teuge gaat lopen en de exploitatie van de luchthaven nadelig kan beïnvloeden, zoals gemeld in de Turap 2017. Naar verwachting zal de Minister van Infrastructuur en Waterstaat begin 2018 een besluit nemen over de opening van Lelystad Airport en de uitvliegroutes. De Provincie Gelderland verwacht dan begin 2019 het luchthavenbesluit te kunnen vaststellen. Vooruitlopend daarop heeft de gemeenteraad in juni van 2017 met de motie Vreemd aan de orde van de dag, beteugelen Teuge het kader voor het luchthavenbesluit aangegeven, namelijk een maximale geluidsruimte van 56,5 db(A)Lden.
Door de onzekere ontwikkelingen is het voor de directie van Teuge nog niet mogelijk het businessplan op te stellen. Vaststelling van het businessplan zal in de loop van 2018 plaatsvindenGenomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Opheffing RBB en opnemen in exploitatieproduct parkeren (motie 7 Vrij parkeren)
De RBB is opgeheven en de kosten en baten worden in de jaarexploitatie verantwoord.
Ambitie A: Uitvoeren van de (verkeers)mobiliteitsvisie
BROA 15.3 Parkeergarage Anklaar
BROA 15.3 Parkeergarage Anklaar
De provinciale bijdrage voor het BROA-project Zevenhuizen (ISV3 budget) wordt aangewend voor realisatie van de parkeergarage onder het nieuwe winkelcentrum Anklaar.
In 2002 is met het Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen de eerste stap gezet om van het gebied Zevenhuizen een prettige en aantrekkelijke woonomgeving te maken. Een belangrijk onderdeel hiervan is de onder maaiveld en onder het winkelcentrum gelegen parkeergarage Anklaar. De garage is éénlaags en heeft totaal 535 parkeerplaatsen. In 2010 is een Ontwikkelrealisatie overeenkomst met MAB aangegaan nadat de Raad in 2010 goedkeuring heeft gegeven op het Masterplan. Hoewel het gehele gebied wordt ontwikkeld door een ontwikkelaar en wordt verkocht aan andere partijen, zal de parkeergarage Anklaar na realisatie door ontwikkelaar turnkey in eigendom wordt overgedragen aan de gemeente. Naar verwachting zal deze overdracht in 2019 plaatsvindenBROA 25.11 Startbudget Tunnel Laan van Osseveld
De totale kosten voor de tunnel met in totaal 2 rijstroken voor het autoverkeer worden geraamd op € 18,7 miljoen, waarvan het ministerie van I&W 50% voor haar rekening neemt. In de MPB 2016-2019 is € 600.000 beschikbaar gesteld. In de MBP 2017-2020 is in totaal een bedrag gereserveerd van 2,4 miljoen. In de MPB 2018-2021 wederom 4 miljoen. Tezamen met de in 2017 toegezegde provinciale bijdrage van maximaal € 3 miljoen, is er in totaal maximaal € 10 miljoen beschikbaar als cofinanciering.
De raming van de meerkosten voor de realisatie van een tunnel met in totaal 4 rijstroken bedraagt € 4,2 miljoen.Effectindicatoren
Trendanalyse
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser
Er zijn na 2015 geen nieuwe gegevens bekend geworden waardoor er geen analyse mogelijk is.
Waardering gemeentelijke bereikbaarheid binnen Apeldoorn door bewoners per auto
In 2017 heeft er een herhalingsonderzoek plaatsgevonden naar de tevredenheid onder inwoners van Apeldoorn over de bereikbaarheid per auto binnen Apeldoorn. Ten opzichte van het laatste onderzoek in 2014 blijkt de waardering in 2017 iets hoger te liggen, namelijk een waardering van 6,3. Door extra maatregelen ter verbetering van de doorstroming de komende jaren is de verwachting dat de tevredenheid zal toenemen.
Waardering kwaliteit van wegen, straten en pleinen in buurt of dorp
De waardering van de kwaliteit is in 2017 licht toegenomen ten opzichte van 2016. Gezien de maatregelen die genomen zijn, is dit in lijn der verwachting.
Waardering verkeersveiligheid door bewoners en bedrijven
In 2017 heeft er een herhalingsonderzoek plaatsgevonden naar de teveredenheid onder inwoners van Apeldoorn over de verkeersveiligheid van Apeldoorn.
Ten opzichte van het laatste onderzoek in 2014 blijkt de waardering in 2017 hetzelfde te zijn gebleven, namelijk een hoge waardering van 7,6.
Door extra maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid de komende jaren is de verwachting dat de tevredenheid zal toenemen.Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig
Er zijn na 2015 geen nieuwe gegevens bekend geworden waardoor er geen analyse mogelijk is.
Trendanalyse
2. Versterkte groene en blauwe waarden van de Buitenstad
Doelstelling:
2. Versterkte groene en blauwe waarden van de Buitenstad
De groene en blauwe structuur is onderdeel van het fundament volgens de structuurvisie Buitenstad. De groene en blauwe structuur van (binnen) stad en landschap wordt verder uitgebouwd en versterkt en verbonden met andere opgaven, zoals behoud en versterking van biodiversiteit, landschap en cultuurhistorie. Behalve deze structuur is ook de beschikbaarheid van voldoende groen en speelgelegenheid in de woonomgeving van belang.
Om ons voor te bereiden op de klimaatverandering zijn klimaatadaptieve maatregelen nodig. Deze maatregelen vinden veelal in het 'grijze' domein plaats maar hebben doorwerking in het groene domein.
Als basis voor deze ambitie dienen het Waterplan, rioleringsplan 2016-2020, de groene mal, het bekenprogramma en het programma stadsranden.
De doelstelling heeft vier subdoelen:
2.1 Een robuust netwerk van groen en beken met goede verbindingen tussen stad en landschap.
2.2 Versterken groen en blauw in de binnenstad.
2.3 Zorgdragen voor voldoende groen en speelruimte in de directe woonomgeving.
2.4 Klimaatadaptieve maatregelen die ons voorbereiden op de klimaatverandering.Gerelateerde taakvelden:
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
7.2 RioleringWat zouden we gaan doen?
Behorend bij 2.1:
- Herstellen van de beken en sprengen in de stad en in Ugchelen en omgeving, waarbij ruimte wordt geboden aan afgekoppeld regenwater, overtollig grondwater, natuurontwikkeling, recreatie en cultuurhistorie. De ruimtelijke kwaliteit wordt verbeterd en er wordt invulling gegeven aan klimaatadaptatie.
- Realiseren van aantrekkelijkere groene verbindingen voor wandelen en fietsen en het op Buitenstadskwaliteit brengen van de stadsranden.
Behorend bij 2.2:
- Vanuit de Groene Mal en het Regieplan Binnenstad wordt invulling gegeven aan het toevoegen van meer groen. Dit ter versterking van de ruimtelijke kwaliteit, Apeldoornse identiteit en waar mogelijk klimaatadaptatie. In verband daarmee wordt ook meer ruimte gezocht voor afkoppelen en afgekoppeld regenwater. Bij herinrichting van de openbare ruimte wordt vergroening meegenomen. Kleinere ingrepen komen tot stand via particuliere initiatieven.
Behorend bij 2.3:
- groeninrichting in nieuwe woongebieden;
- een gezonde en uitdagende speel- en beweegomgeving.
Behorend bij 2.4:
- oplossen knelpunten wateroverlast;
- opstellen strategie klimaatadaptatie;
- subsidiëren groene daken;
- verbeteren van de waterkwaliteit;
- Afkoppelen regenwater van verhard oppervlak door meeliften met omvorming wegverhardering, scholen, gymzalen en gemeentelijk vastgoed;
- onderzoek financiële prikkel afkoppelen particulieren;
- communicatie over vermindering verhard oppervlak;
- uitvoering projecten afkoppelen met wijkraden en/of coöperaties.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
In de ontwerpen van de Ugchelsbeken zijn deze doelen verwerkt met veel aandacht voor verbetering van de kwaliteit van de beken en natuurontwikkeling in de beekzones. Een mooi voorbeeld is het ontwerp voor het omvormen van de weide naast de Ugchelsebeek ten noorden van de A1 naar natuur met verschraling, de aanleg van poelen, de aanleg van een wandelpad en het opknappen van de ijsbaan. Daarnaast is de eerste fase van de verbinding Beekbergsebroek gereed en zijn fietspaden toegevoegd in het Weteringse broek en bij het Mheenpark.
Het groen, de beken en klimaatbestendigheid zijn belangrijke componenten van de binnenstadsaanpak. In 2017 is gestart met de voorbereidingen om de laatste schakel van de Grift te realiseren.
De inrichting van groengebieden is onderdeel van de ontwikkeling van nieuwe woongebieden. Een uitnodigende speel- en beweegomgeving maakt hier deel van uit. Het wordt standaard meegenomen in nieuwe wijken en bij herinrichting, zoals bijvoorbeeld bij revitalisering.
Groen en spelen zijn belangrijke componenten in het programma comfortabele gezinsstad. De voor 2017 geplande handreiking voor spelen en bewegen is opgenomen in dit programma en schuift door naar 2018.In 2017 hebben we een subsidieregeling voor het afkoppelen van regenwater geïntroduceerd. De regeling is samengevoegd met de bestaande subsidieregeling voor Groene daken. De subsidieregeling loopt parallel met de actie Steenbreek. Steenbreek heeft als doel om bewoners te stimuleren de tuin te vergroenen. De subsidieregeling is een succes. Er wordt veel gebruikt van gemaakt.
Ook in 2017 zijn er weer knelpunten met wateroverlast aangepakt. Dit gebeurt meestal door mee te liften met andere werkzaamheden. Bijvoorbeeld bij de realisatie van de snelfietsroute door Osseveld-Woudhuis. Ernstige knelpunten worden nog steeds autonoom aangepakt, bijvoorbeeld in Loenen. Het doel van 6 ha afkoppelen hebben we gerealiseerd onder andere bij twee scholen van het Veluws College. In 2017 zijn 4 flats van de Lekstraat opgeleverd. Deze complexen zijn helemaal verduurzaamd en samen met Ons Huis zijn de gebouwen en de omgeving afgekoppeld.
Met het afkoppelen is ook een bijdrage geleverd aan het verbeteren van de waterkwaliteit van vijvers en watergangen. Er stort minder rioolwater over. Er is in 2017 een ecoscan uitgevoerd om bestaande knelpunten rond watergangen te inventariseren. Noodzakelijke maatregelen worden samen opgepakt met het waterschap.
In 2018 is het nieuwe programmateam Klimaatadaptatie en natuur van start gegaan. Dit moment is afgewacht om de strategie en het programma voor klimaatadaptatie vorm te geven. Dit gebeurt nu in de 1e helft van 2018.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
Realisatie van groene zone en wandelroute tussen De Maten en Beekbergerwoud.
Toelichting
Dit is de laatste van de serie stadsrand projecten. Het project is inmiddels afgerond.
Genomen maatregelen
Afronding lopende stadsrandprojecten.
Toelichting
Het 3 jaar lopende stadsrandenprogramma is eind 2017, binnen de beschikbaar gestelde middelen, afgerond.
Genomen maatregelen
Afronding kansenverkenning met partners naar kansen voor nieuwe natuur in het gebied Beekbergerwoud oostelijk van A50.
Toelichting
De verkenning is afgerond. De informatie wordt meegenomen in het groenprogramma.
Genomen maatregelen
Van toekomstplan naar uitvoeringsplan voor het landgoed Woudhuis.
Toelichting
Het uitvoeringsplan is ambtelijk gereed en krijgt vervolg in 2018.
Genomen maatregelen
Handreiking voor een gezonde speel- en beweegomgeving voor kinderen
Toelichting
De handreiking is niet in 2017 gereedgekomen. Er wordt een koppeling gemaakt met het programma comfortabele gezinsstad en dat geeft een verbreding ten opzichte van de oorspronkelijke opdracht door verbinding te maken met jeugd zorg en welzijn.
Genomen maatregelen
Deelname operatie Steenbreek
Toelichting
Apeldoorn is in mei gestart met operatie Steenbreek, die als doel heeft om tuinen te ontstenen. Er is vooral ingezet op het enthousiasmeren van bewoners om met de eigen tuin aan de slag te gaan. De facebookpagina heeft inmiddels een grote groep volgers. https://nl-nl.facebook.com/pg/steenbreekapeldoorn
Genomen maatregelen
1 - 2 afkoppelprojecten met bewoners uitvoeren
Toelichting
de subsidieregeling afkoppelen regenwater is in mei gestart
Genomen maatregelen
Aansluiten 10 - 20 ongerioleerde panden in buitengebied
Toelichting
De aansluiting van 10-20 panden in het buitengebied loopt enkele maanden achter op de planning.
Genomen maatregelen
Het project zal in 2018 verder opgepakt worden.
Uitvoeren praktijkproef met 50 - 100 voedselrestenvermalers
Toelichting
Het is niet gelukt om in 2017 nieuwe sanitatie of een praktijkproef met voedselrestenvermalers te realiseren. Er is een aantal pogingen ondernomen om ontwikkelaars en een VVE hiervoor te interesseren. Dit heeft niet geleid tot een resultaat.
Genomen maatregelen
In dit dossier wordt samen opgetrokken met dossier afval. Het gemeentelijk afvalplan is in 2017 vastgesteld. In samenspraak wordt gekeken waar in 2018 nieuwe kansen liggen.
Onderzoek subsidie afkoppelen en gedifferentieerde rioolheffing
Toelichting
Het onderzoek naar subsidie afkoppelen en gedifferentieerde heffing is uitgevoerd en afgerond. Dit heeft geresulteerd in een subsidieregeling voor afkoppelen van regenwater.
Genomen maatregelen
Uitvoering van het bekenprogramma
Toelichting
De voorbereiding van de Ugchelsbeek Nooord en Beek in Kerschoten Oost is afgerond en het werk is aanbesteed. De voorbereiding van de andere beektrajecten verloopt goed. Voor de Grift Binnenstad is met een provinciale bijdrage de dekking rond en verwachten we binnenkort het bestemmingsplantraject te kunnen starten.
Genomen maatregelen
Versterken groen en blauw in de binnenstad.
Realisatie van de Markthof.
Toelichting
De Markthof is gerealiseerd met behoud van bomen en met de aanleg van een border met vaste planten en ruimte voor afgekoppeld regenwater en recreatief verblijf. Groen en blauw worden meegenomen in Binnenstad fase 3.
Genomen maatregelen
Inrichting nieuwe woongebieden Zuidbroek
Toelichting
Dit betreft met name de aanleg van openbare ruimte na realisatie van de bebouwing. De realisatie loopt gelijk op met de projectontwikkeling.
Genomen maatregelen
6 ha verhard oppervlak afkoppelen
Toelichting
De geplande 6 ha afkoppelen ligt op schema. Om een klimaatbestendige gemeente te blijven koppelt de gemeente jaarlijks 6 ha verhard oppervlak (daken, wegen en parkeerterreinen) van de riolering. Dit water wordt ter plaatse geïnfiltreerd in de bodem of afgevoerd naar oppervlaktewater. In 2017 zijn o.a. delen van de Zanderijweg en Kayersdijk, de Vliststraat, de Lijsterlaan, Markthof en een aantal wegen in Uddel afgekoppeld. Ook twee scholen van het Veluws College lozen het schone regenwater sinds dit jaar niet meer op de riolering. In juni is gestart met een subsidieregeling voor particulieren. Inmiddels hebben ca 50 woningen al gebruik gemaakt van de regeling. Bij de omvorming van de wegen in de Parken wordt circulair aanbesteed. Zo worden alle wegen ook afgekoppeld van de riolering. In 2017 is de uitvoering gestart om het Wilhelminapark af te koppelen.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
BROA 3.14 Herinrichting stadsranden
De projecten zijn gereed. Met de stadsrandgelden is het recreatieve fiets- en wandelnetwerk in het oostelijke buitengebied fors verbeterd.
Voor het landgoed Woudhuis is een ontwikkelstrategie opgesteld met een visie als basis en kaders voor het beheer, het vastgoed en de sturing op verdere ontwikkeling. Het doel is tot een recreatief, natuurlijk en maatschappelijk aantrekkelijker en exploitabel landgoed te komen.BROA 3.15 Beekbergsebroek
De stad-randverbinding van het Matenpark tot het Beekbergse Broek is gereed. In het Beekbergse Broek is een groene wandelzone ingericht die onderdeel uitmaakt van de gebiedsvisie voor het Beekbergse Broek. Het Beekberger Woud is op die manier ook voor wandelaars bereikbaar vanuit De Maten.
BROA 3.16 Betere aansluiting Apeldoorn West en Binnenstad op Berg en Bos
De sprengenvallei is gereed en leidt tot een aantrekkelijkere verbinding naar het park Berg en Bos. De nieuwe route wordt veel gebruikt en goed gewaardeerd.
Voor de westrand is in samenspraak met externe partijen een ontwikkelstrategie opgesteld die als basis dient voor verdere initiatieven.BROA 3.17 Landschapsbeheer
In uitvoering, afronding en eindrapportage in 2018. Er zijn afgelopen jaar circa 100 projecten uitgevoerd: aanleg van nieuwe Klompenpaden en landschapselementen zoals houtwallen, hoogstamboomgaarden en poelen.
Effectindicatoren
Trendanalyse
Tevredenheid over aanwezigheid groen in de directe leefomgeving
De aanwezigheid van groen in de directe woonomgeving is in een jaar tijd niet significant veranderd. Dat de tevredenheid 3% lager scoort is óf statistische toeval óf mensen zijn het belangrijker gaan vinden dat er voldoende groen is. Aan dat laatste zal het groenplan dat in 2018 verschijnt tegemoet komen.
Tevredenheid over de uitstraling groen in de directe woonomgeving
Er is in 2017 het nodige gedaan om meer kleur en fleur in de stad te krijgen. Ook is het gelukt om bijna overal een B-score te halen. Dat is het afgesproken streefniveau. Dat lijkt zich te vertalen in een hoger waarderingscijfer (5% meer dan in 2016) ten opzichte van voorgaande jaren.
Trendanalyse
3. Een duurzaam en toekomstbestendig beheer van de openbare ruimte met aandacht voor kwaliteit.
Doelstelling:
3. Een duurzaam en toekomstbestendig beheer van de openbare ruimte met aandacht voor kwaliteit.
Deze doelstelling kent 3 doelen:
3.1 In stand houden van de basiskwaliteit van de openbare ruimte m.b.t. functionaliteit, veiligheid, uitstraling en kosten.
3.2 Zorgdragen voor een functioneel, duurzaam en klimaatbestendig riool- en watersysteem.
3.3 Zorgdragen voor kostendekkende begraafplaatsen met een gedifferentieerd aanbod.Behorend bij 3.1:
In deze doelstelling gaat het om het onderhouden, in standhouden van de kapitaalgoederen en goed laten verlopen van alle processen en diensten die in de bestaande openbare ruimte plaatshebben. Het inhalen van achterstanden krijgt daarin prioriteit. Voor het in standhouden van de kapitaalgoederen wordt verwezen naar paragraaf 4.2 onderhoud kapitaalgoederen. Het betrekken van bewoners en participatie van bijzondere doelgroepen speelt een belangrijke rol. De inzet van bestaande middelen wordt zoveel mogelijk gecombineerd met het duurzaam en toekomstbestendig maken van de openbare ruimte. Hierbij wordt gebruik gemaakt van monitoringsinformatie over toestand en functioneren. Oudere woon- en werkgebieden waarin meerdere opgaven naast elkaar lopen vragen om een meer integrale revitaliseringsaanpak.Behorend bij 3.2:
Het water- en rioleringsstelsel zorgt ervoor dat dagelijks het afvalwater en overtollig regenwater efficiënt en op een zo duurzaam mogelijke wijze worden afgevoerd. De kosten voor het instandhouden van dit stelsel lopen via de rioolheffing. Het beheer van het stelsel heeft een nauwe relatie met de in doelstelling 2.4 genoemde klimaatmaatregelen.
Voor het riolerings- en watersysteem zijn in het Rioleringsplan 2016-2020 5 kernopgaven benoemd die gericht zijn op klimaatbestendig maken, verduurzamen en professionaliseren van het water- en rioolbeheer.Behorend bij 3.3:
Dit betreft de gemeentelijke begraafplaatsexploitatie op basis van het plan van aanpak 2014.Gerelateerde taakvelden:
2.1 Verkeer en vervoer
2.2 Parkeren
2.5 Openbaar vervoer
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
7.2 Riolering
7.5 Begraafplaatsen en crematoriaWat zouden we gaan doen?
Behorend bij 3.1:
- dagelijks beheer en onderhoud en grotere reparaties en vervangingen;
- op peil brengen en houden van kapitaalgoederenvoorraad (grip op kapitaal) door het aanpakken van onderhoudsachterstanden. Naast wegen krijgt ook groen hierin meer aandacht;
- in woongebieden asfaltverharding omvormen naar klinkerbestrating;
- aanpak voor revitalisering van de openbare ruimte in oudere woonwijken.
Behorend bij 3.2:
- professionaliseren rioleringsbeheer in bedrijfsvoering en prestaties;
- uitbouwen meetnet riolering;
- Verduurzamen afvalwaterketen;
- terugdringen rioolvreemd water;
- praktijkproef met voedselrestenvermalers;
- implementatie nieuwe sanitatie bij nieuwe ontwikkelingen.
Behorend bij 3.3:
- kostendekkende exploitatie;
- vergroten mogelijkheden voor natuurbegraven.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Het lukt ons met de beschikbare middelen de openbare ruimte grotendeels op het vastgestelde CROW kwaliteitsniveau houden. Zorgpunt bestaat bij de onkruidbestrijding op verharding. Sinds het wettelijke verbod op het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen (vanaf maart 2016) moet de openbare ruimte op andere manieren onkruidvrij worden gehouden. Na twee seizoenen leert de ervaring dat het met de huidige financiële middelen niet mogelijk is om dit te doen op het gewenste kwaliteitsniveau. De (mogelijke) hogere kosten die nodig zijn om het gewenste kwaliteitsniveau van de verhardingen te handhaven, zijn meegenomen als risico.
Voor een beschrijving van de resultaten t.a.v. de kapitaalgoederen verwijzen wij naar de desbetreffende paragrafen.In de Parken is het groot onderhoud van de wegen gestart waarbij circulariteit en duurzaamheid het uitgangspunt is bij de aanpak en uitvoering. Dit uit zich o.a. in hergebruik van vrijkomende materialen en grondstoffen en het afkoppelen van regenwater. Onderdeel van de aanpak is de omzetting van asfaltwegen in de duurzamere en fraaiere kleigebakken klinkers.
In 2017 is de notitie met uitgangspunten vastgesteld voor revitalisering van verouderde wijken in Apeldoorn, waarin o.a. een keuze is gemaakt voor drie uit te voeren pilots in 2018/2019: De Dreven en Schoutenveld (beide in De Maten) en Staatsliedenbuurt (Zuid).
Met het extra beschikbare budget voor meer kleur in de stad hebben wij diverse verbeteringen in het groenonderhoud gerealiseerd, zoals de vervanging en vernieuwing van bomen en heestervakken verspreid door geheel Apeldoorn (waarbij kleurrijke en onderhoudsvriendelijke sierheesters toegepast zijn) Ook zijn heel veel kleurrijke heesters, vaste planten en bloembollen op ‘zichtlocaties’ aangebracht.In 2017 zijn weer belangrijke stappen gezet in het verbeteren en standaardiseren van het gegevensbeheer voor riolering en het in beeld brengen van risico's. Er is een meerjarenbestek opgesteld voor relinen (rioolbuizen van binnenuit repareren).
We hebben in 2017 volgens meerjarenplanning rioolleidingen vervangen en gerenoveerd (o.a. Loolaan, G.P. Duringlaan, Aluminiumweg, Spoorstraat, Sportfondsenbad en Baron Sloetkade), Er is gewerkt aan het opheffen van wateroverlast aan de Patrijsweg, het herstel van kolken aan de Zwolseweg, renoveren van putten in Beekbergen/Oosterhuizen en aanleggen van verzamelleidingen aan de Kayersdijk).
Eens in de 5 a 10 jaar wordt onderzoek gedaan naar de Instroom van grondwater in het rioolsysteem. Onderzoek in het afgelopen jaar laat zien dat het aandeel van (grond-) water dat niet in het riool thuis hoort een dalende trend vertoont.De uitbouw van het meetnet riolering is naar 2018 opgeschoven in de planning als gevolg van prioriteitsstelling in relatie tot de personele bezetting
De exploitatie van de begraafplaatsen loopt grotendeels naar verwachting.
Rond natuurbegraven bij Heidehof in GNN gebied is nog onduidelijk of wij hierover overeenstemming met de provincie kunnen bereiken. Begin 2018 krijgt dit een vervolg. Dan ontstaat duidelijkheid of het voorgestelde plan haalbaar is, dan wel naar een alternatief gezocht moet worden.Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
Uitvoering MJOP wegen 2017
Toelichting
De geplande acties zijn gerealiseerd. Het college van B en W heeft in oktober het uitvoeringsplan onderhoud wegen 2018 vastgesteld. Daarin is de laatste stand van zaken over de onderhoudssituatie opgenomen naar aanleiding van de resultaten van de voorjaarsinspectie. De gemeenteraad is hierover eind oktober geïnformeerd. De belangrijkste conclusies zijn:
- de problematiek met risicowegen is bijna weggewerkt;
- de onderhoudstoestand van de asfaltwegen is stabiel gebleven;
- de toename van de onderhoudsachterstanden bij elementenverhardingen is minder groot dan verwacht. Het voordeel bij elementenverharding is dat er geen sprake is van kapitaalvernietiging door het uitstellen van onderhoud;
- over het geheel zijn er voldoende middelen om de veiligheid te waarborgen.Genomen maatregelen
Revitaliseringsaanpak en pilot De Maten
Toelichting
Notitie "vitale openbare ruimte in toekomstbestendige wijken" is vastgesteld. Zie verdere toelichting onder nieuw beleid.
Genomen maatregelen
Onderhoud gericht op kwaliteitsniveau B (CROW)
Toelichting
Het onderhoudsniveau is waargemaakt. Wel is er een zorgpunt met betrekking tot de onkruidbestrijding op verharding sinds het gebruik van glyfosaat is beëindigd.
Genomen maatregelen
1,5 km reparatie, rioolvervanging en renovatie.
Toelichting
De geplande activiteiten liggen op schema. Voor het waarborgen van de functies van de riolering en de wegen vervangen of renoveren wij riolen. Door gebruik te maken van zogenaamde reliningstechnieken, waarbij de riolering van binnenuit van nieuwe bekleding wordt voorzien, is het minder vaak nodig de weg op te breken. In 2017 hebben we ons gericht op het renoveren van 10 sterk aangetaste rioolputten. Daarnaast is 1550 meter aan riolen en huisaansluitleidingen vervangen in oa de volgende straten: Aluminiumweg, Loolaan, Van Huutstraat, deel van de Zwolseweg, G.P. Duringlaan en de Patrijsweg. Bij een aantal onderhoudsprojecten van wegen, maar ook autonoom zijn bestaande knelpunten aangepakt of verbeteringen doorgevoerd.
Genomen maatregelen
Start uitbreidingsruimte voor natuurbegraven.
Toelichting
Het proces om tot een natuurbegraafplaats te komen naast begraafplaats Heidehof zit nog vast bij de provinciale uitleg van de regelgeving voor natuurbegraven in het Gelders Natuur Netwerk. De zorg hierover is geuit in de zienswijze op de aanpassing van de provinciale omgevingsvisie. Gesprekken om dit mogelijk te maken lopen en geven naar verwachting begin 2018 de gewenste duidelijkheid. Als dit spoor vastloopt is een alternatief scenario nodig. Vooralsnog wordt vastgehouden aan de ingeslagen weg.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Start maken met revitalisering openbare ruimte in wijken ouder dan 40 jaar
De notitie "vitale openbare ruimte in toekomstbestendige wijken' als uitgangspunt voor de aanpak van de revitalisering is gereed. Op 2/11 heeft een technische raadspresentatie plaatsgehad. Het College van B en W legt de inspraaknotitie begin 2018 aan de gemeenteraad voor. Het besluit om te starten met drie pilotgebieden is genomen bij vaststelling van de MPB 2018-2021.
Toekomstplan (groene) openbare ruimte (motie 7 Groene Blaadjes)
Presentatie van het groenplan in de gemeenteraad is op verzoek van de griffie verschoven naar januari 2018. De middelen voor de extra groenimpuls zijn ingezet voor de genoemde initiatieven. De effecten van meer kleur in de stad zijn inmiddels op verschillende plaatsen zichtbaar.
4. Verbeteren aandacht en zorg voor dierenwelzijn
Doelstelling:
4. Verbeteren aandacht en zorg voor dierenwelzijn
In 2016 is het initiatiefvoorstel Notitie Dierenwelzijn vastgesteld. Hierin geeft Apeldoorn richting aan de ambitie om met meer zorg en aandacht om te gaan met gehouden dieren en dieren in het wild. In de notitie zijn een negental verbetervoorstellen uitgewerkt.
Gerelateerde taakvelden:
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Wat zouden we gaan doen?
Uitvoering van de bij de vaststelling van de notitie Dierenwelzijn genoemde voorstellen. Samengevat gaat het om breder communiceren, toezicht en handhaving rond Dierenwelzijn versterken (inclusief bestrijden stroperij), het invoeren van een verbod op het voeren van wilde zwijnen, het aanpakken van overlast door wilde katten-populaties, het vergroten van het aanbod biologische catering in het stadhuis en het opstellen van een ecologische visie.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Doelstelling is grotendeels bereikt, een aantal acties loopt door in 2018, waaronder de ecologische visie. In november 2017 is aan de raad de voortgang van de uitvoering Dierennota gepresenteerd (IGMR).
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
Onderzoek naar stroperijdelicten en plan van aanpak voor de bestrijding hiervan
Toelichting
In samenwerking met de regionale terreinbeheerders is een plan van aanpak opgesteld. Uitvoering hiervan is gestart in gezamenlijke afstemming.
Genomen maatregelen
Aanpassen van de APV mbt verbod op voeren van wilde zwijnen. Het verscherpen van toezicht en handhaving hierop, met het accent op preventie
Toelichting
Vanwege de nieuwe Wet natuurbescherming waarin dit verbod is opgenomen, hoeft de APV niet te worden aangepast. Team THOR verzorgt de preventie, toezicht en handhaving hierop in samenwerking met o.a. de Politie.
Genomen maatregelen
Onderzoeken overlast door wilde katten-populaties en het opstellen van een plan van aanpak voor de overlastbestrijding
Toelichting
In uitvoering in samenwerking met de Dierenbescherming en dierenasiel Kuipershoek.
Genomen maatregelen
Het vergroten van het aanbod biologische catering in het stadhuis
Toelichting
Dit is vast onderdeel van het raamcontract met de cateraar.
Genomen maatregelen
Het beschermen en vergroten van de ecologische waarden in Apeldoorn door het opstellen van een ecologische visie
Toelichting
In uitvoering in samenwerking met lokale natuurorganisaties. Dit proces loopt door tot in 2018, zoals voorzien. In voorjaar 2018 vindt de raadsconsultatie m.b.t. de reikwijdte van de ambitie plaats.
Genomen maatregelen
Het vergroten van de capaciteit van team THOR met extra formatie voor dierenwelzijn, met daarbij het accent op preventie.
Toelichting
Capaciteit is uitgebreid in combinatie met een herverdeling van taken: integralere aanpak.
Genomen maatregelen
Vergroten bewustzijn en de zorg voor dierenwelzijn door middel van een bredere communicatie via internet (inclusief gemeentelijke website)
Toelichting
De samenwerking tussen gemeente en Dierenbescherming is geïntensiveerd. De communicatie verloopt goed.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020