Doelen & Prestaties
1. Een financieel gezonde organisatie
Doelstelling:
1. Een financieel gezonde organisatie
We willen een organisatie die op financieel gebied in control is: budgetten worden beheerst, risico’s zijn in beeld en adequate sturingsinformatie is aanwezig. De organisatie beschikt verder over efficiënte en effectieve bedrijfsvoeringsprocessen. Daarnaast beschikken wij over toegankelijke Planning & Control documenten die aansluiten op de behoefte van de gemeenteraad, zodat deze onder andere hiermee in staat is vorm te geven aan zijn kaderstellende en controlerende rol.
Gerelateerde taakvelden:
0.4 Overhead
Wat zouden we gaan doen?
Het leveren van de onderdelen van de Planning & Controlcyclus:
- Jaarverslag en Jaarrekening 2016 (raadsbehandeling juni)
- Turap 2017 (raadsbehandeling medio oktober)
- Voorjaarnota 2017 (raadsbehandeling medio mei)
- Meerjaren Programma Begroting 2018 - 2021 (raadsbehandeling oktober).
Het uitvoeren van het Interne Controleplan 2017 en voorbereiden Interne Controle 2018 waarbij de IC-functie planmatig wordt doorontwikkeld naar een kwalitatief hoger niveau.
Het door ontwikkelen van de interne rapportagestructuur en informatievoorziening voor de bedrijfsvoering via technieken van Business Intelligence.
Het breder inzetten in de organisatie van procesoptimalisatie (o.a. via Lean) en procesinrichting.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
In 2017 zijn de onderdelen van de P&C cyclus voorgelegd aan de gemeenteraad en vastgesteld. De P&C documenten zijn geëvalueerd en worden in 2018 verder ontwikkeld.
Met betrekking tot het IC-plan is deze voor 2018 aangepast. In dit plan hebben we de ambities beschreven om de IC efficiënter uit te voeren. Enerzijds door het aantal controles in afstemming met de accountant te verminderen en anderzijds om nieuwe technologieën zoals procesmining- en dataminingstechnologie in te zetten. Tevens werken we samen met de accountant om ervoor te zorgen dat de accountantsverklaring tijdig kan worden afgegeven.
We zijn in 2017 gestart met het werken in een Datalap. Deze bestaat uit medewerkers die zich bezig houden met informatievraagstukken. Dit betekent dat we meer sturing hebben omtrent data en rapportageverzoeken van de eenheden. Ook kunnen we ons zo beter voorbereiden op de nieuwe AVG-wetgeving rondom persoonsgegevens. Zie voor een nadere uitwerking van het Dataloap ook prestatie 4 van doelstelling 3 van programma 10.
Het breder inzetten in de organisatie van procesoptimalisatie krijgt, na een aanloop in 2017, in 2018 een doorontwikkeling door het vakmanschap van de bedrijfskundig adviseurs op een hoger plan te brengen. We gaan scholingstrajecten opzetten over procesmining- en dataminingstechnologie.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. De onderdelen vanuit de Planning & Controlcyclus
Toelichting
Genomen maatregelen
2. Uitvoeren Interne Controleplan 2017 en opstellen nieuw Interne Controleplan 2018 waarbij het aantal controles achteraf (verbijzonderde interne controles) fasegewijs zal afnemen.
Toelichting
Genomen maatregelen
3. Het leveren van bedrijfsvoeringinformatie die aansluit bij de behoefte van management en college.
Toelichting
Genomen maatregelen
4. Aantoonbaar efficiënter ingerichte bedrijfsprocessen.
Toelichting
Onze bedrijfskundig adviseurs en onze BI-medewerkers hebben elk vanuit hun rol een goede bijdrage geleverd ter verbetering van de bedrijfsprocessen. We zijn nog niet tevreden over de mate waarin we de verbeteringen concreet kunnen meten.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Adequate uitvoering interne controles eenheid Financiën
In 2017 is er extra budget beschikbaar gesteld door de raad voor Interne Controle. Met ingang van 2018 heeft de raad structureel extra budget beschikbaar gesteld voor extra interne controlewerkzaamheden voor het sociaal domein. Inmiddels is helder hoe de nieuwe organisatie-opbouw van de eenheid Financiën en de inbedding van Interne Controle er uit ziet.
2. Kwalitatief goed en duurzaam inzetbare medewerkers in een gebouw dat hen optimaal faciliteert.
Doelstelling:
2. Kwalitatief goed en duurzaam inzetbare medewerkers in een gebouw dat hen optimaal faciliteert.
Zorgen voor duurzaam en flexibel inzetbare medewerkers die werken in een gebouw dat hen optimaal faciliteert. Zorgen voor een positieve reputatie van bestuur en organisatie bij burgers en bedrijven in de gemeente. (steronderwerp1.4: Huis van de Stad)
Gerelateerde taakvelden:
0.4 Overhead
Wat zouden we gaan doen?
De opgaven van de gemeente vragen om een excellente organisatie, waarin onze medewerkers de belangrijkste bouwstenen zijn. Digitalisering, een veranderende vraag vanuit de samenleving en de decentralisaties zijn de belangrijkste redenen dat ons huidige functiegebouw aan herijking toe is.
De complexiteit van taken in de gemeente neemt toe. Werkzaamheden met een repeterend karakter verdwijnen gaandeweg. Eenmalige invoer van gegevens en meervoudig gebruik wordt in toenemende mate de norm. Dit betekent een afname aan eenvoudige taken, en noodzaak voor de medewerkers aan de onderkant van het functiegebouw om bij te scholen of van werk te veranderen.
Medewerkers krijgen in de toekomst vooral de vragen van de burger die niet met automatisering en standaardisatie beantwoord kunnen worden. Digitaal en multidisciplinair werken neemt toe, netwerk- en sociale vaardigheden worden belangrijker.
Na de reorganisatie van 2013 zit door herplaatsing van medewerkers, de organisatie voor een groot deel “op slot”. Willen we adequaat anticiperen dan moeten we zowel “nieuwdenkers”, mensen met een frisse blik, als hoger opgeleid personeel binnen onze poorten halen. Mensen die - samen met de kennis en ervaring van de huidige medewerkers - onze gemeente klaar stomen voor de toekomst. Naast investeren in nieuwe medewerkers (onder andere trainees) is het noodzakelijk om continu te investeren in de kwaliteit van medewerkers, management en teams.We zetten in op flexibiliteit, goed gekwalificeerd hoog opgeleid personeel, verjonging en daar waar werk verdwijnt door digitalisering begeleiden we medewerkers tijdig naar ander werk binnen of buiten onze organisatie.
Onze ambities op het gebied van duurzaamheid en de wens om een moderne, efficiënte en dienstverlenende organisatie te zijn, gecombineerd met de noodzaak om te investeren in groot onderhoud inclusief brandveiligheid hebben geleid tot het besluit om het stadhuis fysiek aan te passen.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Voor een nadere uitwerking wordt verwezen naar de prestaties horende bij doelstelling 2 van programma 10.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. Loopbaancentrum
Een loopbaancentrum waar medewerkers worden begeleid in de kortste weg naar uitstroom of doorstroom in een andere baan. De periode waarin medewerkers zonder baan zitten, wordt zo kort mogelijk gehouden. Lange herplaatsingstermijnen worden voorkomen, zodat de periode dat loon doorbetaald moet worden, verkort wordt.
Toelichting
Veel van het werk bij het Loopbaancentrum is de afgelopen maanden geautomatiseerd, waardoor het team zich meer kan focussen op inzet van het eigen netwerk, uitbreiden van het netwerk en jobhunting. Het proces van aanmelden, inzet van een loopbaantraject is geautomatiseerd doordat gebruik wordt gemaakt van een aanmeldformulier en standaard loopbaanpakketten. Ook is er een netwerk van externe loopbaanadviseurs aangelegd die kennis hebben van de Apeldoornse werkwijze, die met name medewerkers die vrijwillig op zoek gaan naar een andere baan begeleiden bij hun traject. Medewerkers die genoodzaakt zijn een andere baan te zoeken worden begeleid door de interne loopbaanadviseur. Tegelijkertijd is het netwerk om te komen tot mobiliteit en uitwisseling vergroot. In 2017 hebben zich 121 medewerkers bij het Loopbaancentrum gemeld, waarvan deels vrijwillig.
Genomen maatregelen
2. Centrale coördinatie op bemiddeling naar werk
Centrale coördinatie op bemiddeling naar werk van inactieve (ex-)medewerkers in een WW- of (tijdelijke) WIA situatie
Toelichting
De overgang naar centrale coördinatie is tot nu toe een goede keuze geweest. We hebben de doelgroep volledig in beeld en hebben een aanpak ontwikkeld die ervoor zorgt dat er strak wordt gestuurd op begeleiding van de (ex)medewerkers naar duurzame uitstroom. Middelen die hiervoor worden ingezet zijn ondersteuning bij re-integratie, maar ook sanctionering, indien nodig. De samenwerking met re-integratiebureaus kan beter. Komende maanden wordt ingezet op verbetering van deze samenwerking.
Genomen maatregelen
3. Traineeprogramma
Een traineeprogramma met minimaal 10 trainees werkzaam in de organisatie, deels centraal gedekt (als aanjaagbudget) en deels gedekt uit de budgetten van de eenheden.
Toelichting
Wij zetten in op verjonging. Dat doen we op verschillende manieren. Door een eigentijdse arbeidsmarktcommunicatie die ook jonge werknemers aanspreekt en door te werken met BBL-ers, trainees en stagiaires. In oktober 2017 zijn we van start gegaan met 12 trainees binnen ons eigen trainee programma. Een eigen programma om de verbinding met de trainees nog intensiever te maken en daarmee de kans op een definitieve instroom na een trainee-periode te vergroten. De trainees hebben een eigen leidinggevende, een begeleider en buddy en worden ondersteund met een eigen opleidingsprogramma. Ze wisselen elke 8 maanden van opdracht om breed inzetbaar te worden. De insteek is de toppers onder de trainees te behouden voor onze organisatie.
Genomen maatregelen
4. Actief stagebeleid
Voor stagiaires staat onze deur open, want ook hier leren en profiteren beide partijen.
Toelichting
In 2017 werkten we met 129 stagiaires. Dat zijn er minder dan de 150 in 2016. Dit lijkt vooral te wijten aan de diverse reorganisaties, waardoor de gerichtheid op stagiaires tijdelijk minder was. Onze ambitie is het om ondanks de ontgroening en toenemende stage-aanbod-concurrentie ook de komende jaren ongeveer zo’n 150 stagiaires te blijven bedienen.
Genomen maatregelen
5. Binding talentvolle trainees
Talentvolle trainees die zich in de praktijk hebben bewezen, bieden we een plek in onze organisatie.
Toelichting
Voor een nadere uitwerking wordt verwezen naar prestatie 3 horende bij doelstelling 2 van programma 10.
Genomen maatregelen
6. Investeren in professionele, resultaatverantwoordelijke medewerkers en teams
We investeren in professionele, resultaatverantwoordelijke medewerkers en teams.
Dat doen we via trainingen, cursussen, intervisie, strategische personeelsplanning en het bevorderen dat medewerkers zich verder ontwikkelen door bijvoorbeeld ander, tijdelijk werk op te pakken.Toelichting
Dat doen we via trainingen, cursussen, intervisie, strategische personeelsplanning en het bevorderen dat medewerkers zich verder ontwikkelen door bijvoorbeeld ander, tijdelijk werk op te pakken. Er is binnen Apeldoorn in Topvorm (voorheen: Apeldoorn Academie) een breed aanbod beschikbaar van trainingen gericht op het verhogen van de professionaliteit en op het (arbeids-)fit blijven. Dit gaat van personal branding tot sociaal netwerken, van conflicthantering tot baas over je eigen tijd, van basiscursus recht tot Perfect Nederlands. Medewerkers worden gestimuleerd aan dat aanbod of ander passend aanbod deel te nemen. In voorkomende gevallen kunnen medewerkers ook coaching krijgen of een ontwikkelassessment volgen. Hiervoor is een opleidingsbudget beschikbaar van gemiddeld € 765,- per persoon. Om de digivaardigheid organisatiebreed op voldoende niveau te hebben en te houden, wordt gewerkt aan een training die leidt tot een Digivaardigheidsbewijs. In het kader van het bieden van kansen en behouden van talent is gestart met een ‘kweekvijver’ van medewerkers die ambitie hebben manager te worden. Eind 2017 verscheen de HR-visie 2017 – 2020 ‘Voortbouwen en versterken’. Investeren in medewerkers is ook investeren in diversiteit, gezondheid en welbevinden. Zowel de aanpak op het gebied van werkdruk, op vitaliteit en een passend levensfase gericht pakket zijn in 2017 gestart en zetten we door. Dat geldt ook voor de verzuimaanpak.
Genomen maatregelen
7. Onderzoek naar vormgeven flexibel werken
We onderzoeken, in het kader van verdere flexibilisering, hoe we flexibel werken vorm geven, we experimenteren en oefenen. Dit alles is er op gericht om sterk te blijven op de inhoud, fris qua attitude en klaar voor veranderingen.
Toelichting
We investeren in ontwikkelingsmogelijkheden en het arbeidsfit en flexibel blijven van onze medewerkers. Dat loopt via Apeldoorn in Topvorm (daar volgden dit jaar ruim 450 deelnemers een opleiding) en externe opleidingen. Apeldoorn in Topvorm wordt, samen met de diensten van het Loopbaancentrum, op een vernieuwde overzichtelijke wijze aangeboden. Verder loopt het programma voor adviseurs van de top en voor managers. Ook werken we aan een digitaal vaardigheids(rij)bewijs voor alle medewerkers. De grote dynamiek waarin we ons als organisatie bevinden vraagt om steeds op wisselende manieren te organiseren. In 2017 is een eerste aanzet gemaakt om met de medezeggenschap een plan te maken om van ‘klassiek reorganiseren’ naar ‘organisch aanpassen’ te gaan.
Genomen maatregelen
8. Ontwerpfase Huis van de Stad
Toelichting
Het jaar 2017 heeft in het teken gestaan van het voorontwerp, definitief ontwerp en de voorbereidingen op de aanbestedingen. Er is een projectplan ontwerpfase opgesteld. Dit plan geeft inzicht in het overall proces tot en met de feitelijke ingebruikname van het Huis van de Stad. Daarna is er een voorontwerp gepresenteerd. Na vaststelling van het benodigde krediet en een succesvol aanbestedingsproces is begin 2017 gestart met het ontwerp voor het nieuwe huis van de stad. Dit voorontwerp (VO) was het eerste moment om de balans op te maken met betrekking tot de bouwkosten en totale investeringen die uitvoering van het plan vraagt. Door een onafhankelijk bouwkostenadviseur is een investeringsraming opgesteld aan de hand van het VO. Hieruit bleek dat, door het maken van een aantal scherpe keuzes, het voorontwerpplan binnen het beschikbaar gestelde budget kon worden uitgevoerd. Voor de zomer van 2017 is het voorontwerp verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp (DO). In de losse notitie ‘Investeringsraming Definitief Ontwerp’ is de financiële balans opgemaakt: de investeringsraming van het DO past binnen het door de raad beschikbaar gestelde krediet. In 2017 is ook de aanbestedingsprocedure voor het bouwkundige en installatietechnische deel opgestart en afgerond. Parallel aan het uitwerken van het DO is gestart met de Europese aanbesteding van de aannemers. De selectiefase (aanmelding) is succesvol doorlopen met de notariële loting van vijf (van de twaalf) bouwkundig aannemers en vijf (van de twaalf) installatietechnisch aannemers op 6 juli 2017. Het DO diende als vertrekpunt en contractstuk voor de inschrijvingsfase van de beide aanbestedingen. Na het doorlopen van de aanbestedingen is het bouwteam gestart in december 2017. In het bouwteam wordt het Technisch Ontwerp uitgewerkt tot een uitvoering gereed plan, waarmee de realisatie naar verwachting medio 2018 kan starten. Op het gebied van de interne beheersing is er een zgn. Gatewayreview uitgevoerd en zijn de strategische risico’s in beeld gebracht met behulp van een extern bureau. Ook is de projectorganisatie Huis van de Stad aangepast naar de nieuwe fase van het project.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Groot onderhoud stadhuis
In 2016 is er een nieuw meerjarig onderhoudsplan voor het stadhuis opgesteld voor de periode 2017 t/m 2036. In deze MJOP is rekening gehouden met het Huis van de Stad met ingang van 2020. Om het groot onderhoud voor de komende 20 jaar te kunnen dekken is er een jaarlijkse storting van € 100.000 nodig.
Ambitie Werkgebouw Noord
In 2017 heeft de Raad ingestemd met het programma van eisen en het benodigde krediet (€7 mln) voor Gemeentewerf Noord (voorheen Werkgebouw Noord).
3. Adequate informatievoorziening voor dienstverlening en werkprocessen
Doelstelling:
3. Adequate informatievoorziening voor dienstverlening en werkprocessen
Het is onze opdracht om te zorgen voor een passende, efficiënte informatievoorziening zodanig dat dit de gemeente en externe afnemers mogelijk maakt om hun (strategische) doelstellingen te bereiken, voor nu en in de toekomst. We richten onze organisatie en infrastructuur zo in dat wij flexibel en adequaat in kunnen spelen op de vraag naar informatie-oplossingen voor de vraagstukken van onze afnemers. We zijn ook in staat om deze oplossingen snel en betrouwbaar in productie te nemen. We doen dit terwijl we het kwaliteitsniveau van onze dienstverlening minimaal handhaven.
Gerelateerde taakvelden:
0.4 Overhead
Wat zouden we gaan doen?
Het tempo van de digitale ontwikkelingen neemt nog steeds toe. We zien dat burgers en bedrijven nieuwe digitale werkwijzen met een hoog tempo adopteren. Voorbeelden zijn het boeken van reizen, regelen van bankzaken en bestellen van kleding, boeken en andere artikelen. Burgers en bedrijven verwachten ook van de overheid dat deze meegaat met die ontwikkeling en vragen steeds meer om het op digitale manier verstrekken van overheidsproducten.
Ook voor de eigen organisatie geldt dat technologie niet alleen meer ondersteunend is aan het bedrijfsproces, maar strategische meerwaarde biedt om doelstellingen te bereiken. Waar IT oplossingen in het verleden voornamelijk werden ingezet ten behoeve van efficiencyvoordelen zien we nu een ontwikkeling waarbij digitale mogelijkheden het leven en werken van burgers en ondernemers eenvoudiger maken. (Steronderwerp 1.3: digitalisering).Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
In 2017 hebben we 150 online formulieren opgeleverd. Dat maakt het voor de gebruikers gemakkelijk om zaken te doen met ons op een moment dat ze zelf kiezen. Ook een deel van de werkprocessen die daarbij horen zijn nu digitaal. De BerichtenBox van MijnOverheid is sinds 2017 voor vijf producten beschikbaar. Dat betekent dat mensen die zich aangemeld hebben bij MijnOverheid hun post van de gemeente over deze vijf producten voortaan enkel nog digitaal ontvangen. In 2017 hebben we een facturenportaal ingericht om de afhandeling van facturen van leveranciers sneller en gemakkelijker te maken.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
6. Basis-registraties
Voor het vastleggen en delen van gegevens door verschillende overheidsinstanties en andere instellingen bouwt het Rijk aan een stelsel van Basisregistraties. De gemeente is voor vijf van die registraties bronhouder en beheerder. Deze basisregistraties worden in de komende jaren aangesloten op de zogenaamde landelijke voorzieningen. Wij stellen voor daartoe extra middelen beschikbaar te stellen. Deze zijn opgenomen in de hieronder aangegeven reeks.
Toelichting
Er is nulmeting uitgevoerd om de kwaliteit van de gemeentelijke basisregistraties te meten. Er ligt een plan van aanpak om de kwaliteit integraal slim op te werken richting 100%. Dit gebeurt door een integrale werkwijze, een mutatiedetectie en de kwaliteitsmonitor. De uitvoering begint in het 1e kwartaal 2018. Er is gestart met de aansluiting van de Basisregistratie Ondergrond (BRO) op de Landelijke Voorziening en de omzetting van de kernregistratie Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION) naar de Wet informatie-uitwisselingen bovengrondse, ondergrondse netten (WIBON).
Genomen maatregelen
1. Overeengekomen service levels m.b.t. dagelijkse dienstverlening aan alle burgers, bedrijven, instellingen en interne eindgebruikers.
Voorop staat onze dagelijkse dienstverlening aan alle burgers, bedrijven, instellingen en interne eindgebruikers. Onze service levels die wij zijn overeengekomen, zijn voor ons leidend bij de uitvoering van onze taken. Kernprincipes zijn daarbij Beschikbaar, Betrouwbaar en Veilig.
Toelichting
Genomen maatregelen
2. Eind 2017 staat er een vernieuwde eenheid Informatie die qua dienstenaanbod nog beter aansluit bij de vraag van de toekomst.
Toelichting
De analyse fase heeft meer tijd gevraagd dan vooraf gepland. Er is een reorganisatietraject gestart dat uiterlijk 1 januari 2019 zal zijn afgerond.
Genomen maatregelen
3. Doorontwikkelen van een robuuste organisatie voor de informatiebeveiliging, met bijbehorende processen en rapportages.
In 2017 gaan we door met het ontwikkelen van een robuuste organisatie voor de informatiebeveiliging, met bijbehorende processen en rapportages. Ook de privacy-functie wordt in 2017 verder geprofessionaliseerd. Voortdurende aandacht voor bewustwording is daarbij een sleutelbegrip.
Toelichting
De organisatie van informatiebeveiliging is ingericht. Informatiebeveiliging en de doorontwikkeling daarvan is een continu proces. Ook zijn er nieuwe wetten op komst die een verandering aan de IT-systemen vereisen.
Genomen maatregelen
4. We ontwikkelen in 2017 nieuwe technieken om data om te zetten naar bruikbare informatie.
Toelichting
Een programmaplan is opgesteld om te komen tot één werkwijze voor de aanvraag van gecombineerde data (achter een virtueel loket DatalAP), zodat er eenduidige, gestructureerde en gecontroleerde leveringen plaatsvinden.
Op 1 december is DatalAP formeel gestart. Dit betekent een eenduidige werkwijze, zodat de organisatie op basis van vraagstelling gebruik maakt van de juiste bronnen, conform de gestelde regels van privacy, veiligheid, Archiefwet. Het DatalAP heeft alle opdrachten en resultaten in beeld, zodat er gemonitord kan worden, maar er ook overzicht is waardoor hergebruik van datasets mogelijk wordt. Parallel is een communicatietraject gestart om de organisatie te informeren over het DatalAP, maar ook bewustwording over het gebruik van de juiste data op een verantwoorde wijze. Diverse dataleveringen lopen, zoals voor wijkzaken, wonen, vastgoed en grond, dit is continue proces.Genomen maatregelen
5.Inzet van IT (IT governance)
Met de toename van IT-middelen neemt ook het belang van de besluitvorming over de inzet daarvan toe (de governance). Er is immers altijd sprake van schaarste. Om betere afwegingen te kunnen maken zullen we de sturing meer op concernniveau organiseren. De basis daarvoor is de I-visie, met behulp van een gezamenlijke agenda en portfoliomanagement zal inzichtelijk worden gemaakt in welke mate lopende of nog te starten projecten bijdragen aan onze strategische doelen. Een bestuurlijke begeleidingsgroep zal de vinger aan de pols houden bij de voortgang van de digitale transformatie.
Toelichting
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Digitale dienstverlening en transformatie organisatie
Door de raad is er structureel budget beschikbaar gesteld voor de digitale dienstverlening en transformatie van de organisatie. Voor een inhoudelijke uitwerking verwijzen wij naar doelstellingen 2 en 3 van programma 10.
Schoning en digitalisering bouwarchief
De digitalisering van het bouwarchief is in volle gang. Volgens de huidige planning zal de digitalisering in de tweede helft van 2020 afgerond zijn. In 2017 liep het contract met de partij die de digitalisering voor ons uitvoert af en is het vervolg van het project opnieuw aanbesteed. De aanbesteding heeft een gunstige prijs en een kortere doorlooptijd opgeleverd. Voor 2021 zal het dan ook niet nodig zijn het eerder genoemde bedrag van € 166.000 op te nemen in de begroting. Mogelijk kan een deel van het gereserveerde budget t/m 2020 vrijvallen. Dit wordt in 2018 bepaald op grond van de ervaringen met de nieuwe dienstverlener.
4. Juridische advisering en kwaliteitszorg
Doelstelling:
4. Juridische advisering en kwaliteitszorg
De besluiten van de gemeente zijn juridisch houdbaar en de juridische risico's die de gemeente loopt zijn bekend en worden zo mogelijk opgeheven, verkleind, beperkt of afgewenteld. De juridisch adviesfunctie is zodanig dat de ondersteuning van bestuur en organisatie met juridische adviezen bij beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering een duidelijke toegevoegde waarde heeft bij het bereiken van de bestuurlijke doelen.
Voor meer informatie verwijzen we naar het Protocol Juridische advisering en externe inhuur advocaatdiensten.Gerelateerde taakvelden:
0.4 Overhead
Wat zouden we gaan doen?
De ondersteuning ziet enerzijds op de bestuurlijke voorbereiding van besluiten en anderzijds op de uitvoeringsfase. Relevante rechtsgebieden zijn het bestuursrecht, het privaatrecht en het strafrecht. De kwaliteit en kwantiteit van de juridische functie is afgestemd op de werkzaamheden van het gemeentebestuur, de directieraad en de verschillende eenheden.
Als de kennis niet in eigen huis is, wordt deze extern ingehuurd. Bij verplichte procesvertegenwoordiging bij juridische procedures schakelen we de huisadvocaat in.De juridische functie is zodanig georganiseerd
- dat de juridische kwaliteit van de gemeentelijke activiteiten van een goed niveau is en de rolinvulling door de juridische adviseurs is afgestemd op de doelgroepen (bestuursorganen, directieraad en het kennis- en vraagniveau van de verschillende eenheden)
- dat de gemeentelijke verzekeringsportefeuille zodanig wordt beheerd dat bestuurders, medewerkers, vrijwilligers, zaken en goederen van de gemeente goed verzekerd zijn.
- dat het gemeentelijke regelgevingsbestand zodanig wordt onderhouden en beheerd dat de gemeentelijke regels en bepalingen formeel bekendgemaakt zijn, actueel, leesbaar en doelmatig zijn en geen overbodige administratieve lastendruk veroorzaken.Voor meer informatie verwijzen we naar de APV, de ASV, het Mandaat- en volmachtregister en het regelgevingsoverzicht van de gemeente Apeldoorn.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
In 2017 hebben we 896 bezwaarschriften en 172 beroepszaken gedaan. Hierover rapporteert de onafhankelijke bezwarencommissie in haar eigen jaarverslag. Onze juristen hebben kennis op zo’n 30, voor de gemeente relevante, rechtsgebieden. Op diverse grote dossiers is juridisch geadviseerd en is deelgenomen aan zgn. “kleine slimme groepjes” of op projectbasis (dossiers Lelystad-Teuge, Anklaar, Omnisport, Accres, subsidies sociaal domein, casino-beleid, PlusOV, Serious Request, Huis van de Stad, privacy en datalekken). Door het aantal adviesdossiers hebben we de huisadvocaat vaker ingeschakeld dan andere jaren.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. Als gemeente tijdig aansluiten bij de invoering van KEI
Landelijk is het Ministerie van Veiligheid & Justitie bezig met de invoering van KEI (Programma Kwaliteit en Innovatie Rechtspraak). Belangrijke onderdelen daarvan is de digitalisering van de Rechtspraak en nieuwe wijzen van procederen. Vereist is dat we als gemeente tijdig aansluiten, als de Rechtspraak-onderdelen waar we als gemeente contacten mee onderhouden hier klaar voor zijn.
Toelichting
De landelijke planning voor de invoering is bijgesteld. Voor gemeenten is digitaal procederen nog niet verplicht. In 2017 hebben we deelgenomen aan een door KING/VNG georganiseerde “impact-analyse” om te kijken wat er nodig is voor een goede invoering door gemeenten.
Genomen maatregelen
2. Europese privacyverordening
Toelichting
Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking. In 2017 hebben we in het gemeentebrede project voor een goede invoering van deze regelgeving en ter ondersteuning van de privacy-officer de nodige juridische kennis ingebracht.
Genomen maatregelen
3. Goede implementatie van wetsvoorstel Wet Open Overheid en wijziging Wet Openbaarheid Bestuur.
Bij de Eerste Kamer ligt momenteel een wetsvoorstel Wet Open overheid en een wijziging van de Wet Openbaarheid Bestuur voor. We zorgen voor een goede juridische implementatie van deze wetgeving.
Toelichting
Door de Eerste Kamer is aan de minister om een impact-analyse van de gevolgen van deze wet gevraagd. Voor resp. rijksoverheden en andere overheden zijn deze analyses in 2017 gemaakt. In 2018 wordt de behandeling van deze wetsvoorstellen voortgezet. Implementatie was dus nog niet aan de orde in 2017.
Genomen maatregelen
4. Voorbereidingen treffen m.b.t. invoering Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
Als de Eerste Kamer overgaat tot vaststellen van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren dan dienen we in 2017 de eerste voorbereidingen te treffen om de invoering van die wet mogelijk te maken.
Toelichting
Deze wet is eind 2016 aangenomen. De minister van BZK heeft nu de taak zorg te dragen voor een goede invoering. Hiervoor zijn door de aanpassing van vele uitvoeringsregelingen meerdere jaren nodig. De beoogde datum van inwerkingtreding is nu 1 januari 2020. In 2017 hebben we de ontwikkelingen gevolgd.
Genomen maatregelen
5. Uitvoeren actiepunten werkplan JKZ.
Jaarlijks wordt een werkplan JKZ (Juridische KwaliteitsZorg opgesteld. Door het uitvoeren van de actiepunten borgen we de juridische kwaliteit van het handelen van de gemeentelijke organisatie en de bestuursorganen.
Toelichting
Dit werkplan is in 2017 uitgevoerd. Diverse activiteiten zijn georganiseerd, zoals de basiscursus recht (2 keer), het actualiseren van de mandaat- en volmachtregisters, het bijhouden van de landelijke wetgevingskalender, kwaliteitstafelgesprekken met meerdere eenheden, het organiseren van meerdere activiteiten op het geiend van kennismanagement, het actualiseren van diverse verordeningen, waaronder de APV en de afstemming met inkoop en risicomanagement. Het doel was het gemeentelijk regelgevingsbestand in 2017 helemaal te toetsen. Hiervoor waren aanvankelijk geen trainees of stagiaires te vinden. Eind 2017 is dat wel gelukt.
Genomen maatregelen
6. Projectplan grootschalige herziening van de APV.
Als de nieuwe Omgevingswet daar voldoende duidelijkheid over geeft, maken we in 2017 een eerste inventarisatie van ruimtelijk relevante bepalingen uit de APV en onderzoeken of die bepalingen in het Omgevingsplan, dan wel in de APV moeten, kunnen of zullen worden opgenomen. We maken zo mogelijk een projectplan voor een grootschalige herziening van de APV.
Toelichting
De Invoeringswet voor de Omgevingswet heeft landelijk de nodige vertraging opgelopen. In dat wetsvoorstel wordt o.a. de verhouding tussen lokale regelgeving en landelijke regelgeving geregeld. Binnen het gemeentebrede project invoering Omgevingswet is dit één van de sporen waarop nadere besluitvorming wordt voorbereid. Die is in 2017 wel gestart, maar zal in 2018 en volgende jaren worden afgerond. Deze actie is doorgeschoven naar 2018.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
5. Goed leiderschap en management
Doelstelling:
5. Goed leiderschap en management
Leiderschap in onze organisatie doet er toe, daarmee zorgen we er voor dat gewerkt wordt aan de juiste doelen en dat de resultaten in de organisatie worden bereikt. We richten ons er op dat medewerkers nu hun werk kunnen doen en dat zij ook in de toekomst inzetbaar zijn.
Gerelateerde taakvelden:
0.4 Overhead
Wat zouden we gaan doen?
Van de managers verwachten wij dat zij koers bepalen, leiderschap tonen. Daartoe zorgen zij er voor dat zij weten wat er speelt in de Apeldoornse samenleving en weten wat de doelen zijn die het gemeentebestuur heeft gesteld. De managers geven dagelijks leiding aan een eenheid of team, ze helpen medewerkers om nu en in de toekomst goed te functioneren.
De leidinggevenden scholen wij door middel van het managementontwikkelprogramma. Zoals we van medewerkers verwachten dat ze hun vakmanschap op peil houden, zo verwachten we dat ook van het management. Daartoe bieden wij hen trainingen, workshops en intervisie.Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
In het najaar van 2017 is gestart met een nieuw Management Development-programma. We verwachten dat de effecten in de komende jaren in de volle breedte te meten zijn.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. Iedere manager ontwikkelt zich door een op maat gemaakt programma van training, intervisie etc.
We investeren in de kwaliteit van de managers met een kwaliteitsvol Management Development programma dat door alle leidinggevenden wordt gevolgd. Het management heeft een voorbeeldfunctie in de organisatie en is drager van de cultuur en verantwoordelijk voor de resultaten.
Toelichting
Het programma bestaat uit een drietal basismodules en daarnaast keuze-modules. Voor de interne adviseurs loopt het programma Adviseurs in Topvorm, dat hun professionaliteit verder versterkt.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Trendanalyse
Trendanalyse