Doelen & Prestaties
1. Veilig opvoeden
Doelstelling:
1. Veilig opvoeden
Kinderen en jongeren krijgen de hulp die nodig is om veilig en gezond op te groeien en naar vermogen te participeren in de samenleving. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de transformatieagenda jeugd.
Gerelateerde taakvelden:
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.2 Wijkteams
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
7.1 VolksgezondheidWat zouden we gaan doen?
We bieden een breed scala aan algemene voorzieningen en jeugdgezondheidszorg voor jongeren. Wanneer nodig wordt via het CJG toegang geboden voor individuele jeugdzorg (zorg in natura of PGB’s). We werken systeemgericht, waarbij we kijken naar het gezin, maar ook naar informele zorg en het onderwijs.
We hebben een deskundige toegang die zorg toewijst waar dit nodig is in afstemming met onder meer (huis)artsen
We borgen de jeugdgezondheidszorg en verstevigen de relatie met de zorg en het onderwijs
We vergroten de veiligheid rondom jongeren en verminderen risicovol gedrag en overlast door jongeren
We verstevigen de inbreng van jongeren op ons beleid en de wijze waarop we ons beleid uitvoeren
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Alle kinderen en jongeren hebben de hulp gekregen die nodig was waarbij het beschikbare budget niet leidend is geweest. Zo licht als mogelijk, maar ook zwaar als dat de juiste oplossing was. Via de regionale raamovereenkomst hebben zich meer dan 350 verschillende aanbieders voor jeugdhulp ingeschreven. Ongeveer 200 aanbieders zijn actief voor onze kinderen en jongeren. Vanaf 1 januari 2017 maakte de jeugdgezondheidszorg onderdeel uit van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Hiermee is het CJG een complete voorziening voor ouders en kinderen voor alle vragen over en problemen met opvoeden en opgroeien. Ook aan kinderen van statushouders en aan alleenstaande minderjarige vreemdeling (AMV’ers) heeft het CJG ondersteuning geboden.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. Een goed functionerende jeugdgezondheidszorg
Toelichting
Genomen maatregelen
2. Voldoende aanbod aan algemene voorzieningen
Toelichting
Genomen maatregelen
3. Voldoende aanbod aan jeugdhulp
Toelichting
Genomen maatregelen
4. Binnen de budgettaire kaders
Toelichting
Zie de financiële toelichting. Door het Rijk zijn bij de decentralisaties in het sociaal domein kortingen doorgevoerd in de overtuiging dat gemeenten de taken beter en goedkoper zouden kunnen uitvoeren. Wij versterken de toegang en de preventie, verstevigen de algemene voorzieningen en investeren in een andere manier van werken. Via de verschillende transformatieagenda's en het investeringsprogramma sociaal domein bent u daar nauw bij betrokken.
Genomen maatregelen
Actieve monitoring van de uitgaven wordt gecontinueerd.
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Effectindicatoren
Trendanalyse
Clienttevredenheid geboden resultaat/advies en geboden hulp CJG
De clienttevredenheid over de adviezen en hulp door het CJG in 2017 is op het moment van schrijven van de jaarrekening nog niet bekend. Het streven blijft om een 7,5 te scoren.
Jongeren met een delict voor de rechter
Het aantal jongeren dat voor de rechter moet verschijnen is zowel landelijk gezien als in Apeldoorn afgenomen. In onze gemeente zetten we samen met politie, Jeugd-Boa's en jongerenwerk in op preventie waarbij jeugdcriminaliteit voorkomen kan worden.
Jongeren met jeugdbescherming
Het aantal Apeldoornse jongeren met een jeugdbeschermingsmaatregel is afgenomen volgens deze cijfers. Dit komt mede door de inzet van vrijwillige jeugdbescherming, waarmee een ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing door de rechter voorkomen kan worden. In 2017 zijn de landelijke en regionale cijfers door alle betrokken partijen geanalyseerd. Het gaat niet alleen om de aantallen, maar ook om de duur van deze maatregelen. Op basis van de analyse worden maatregelen getroffen om de dalende trend verder door te zetten.
Jongeren met jeugdhulp
De landelijke CBS cijfers laten in 2016 een stijgende lijn zien in het aantal jongeren met jeugdhulp in onze gemeente, maar we weten niet zeker of deze cijfers compleet zijn. We krijgen vanuit onze eigen administratie steeds beter zicht op de jongeren met jeugdhulp. De Monitor Sociaal zal een meer volledig beeld laten zien van de trend.
Jongeren met jeugdreclassering
Deze cijfers laten zien dat het aantal jongeren met een jeugdreclasseringsmaatregel vrij stabiel blijft in Nederland. Het aantal in Apeldoorn neemt iets af. Wellicht door onze preventieve inzet en samenwerking tussen politie, Jeugd-Boa's en het jongerenwerk.
Trendanalyse
2. Kansen in het onderwijs
Doelstelling:
2. Kansen in het onderwijs
Kinderen en jongeren krijgen de kansen om maximaal te presteren in het onderwijs. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de meerjarenagenda educatie.
Gerelateerde taakvelden:
4.1 Openbaar basisonderwijs
4.2 Onderwijshuisvesting
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzakenWat zouden we gaan doen?
We bieden (kwalitatief) voldoende scholen en gymzalen
We ondersteunen kinderen die vanuit een achterstand starten
We geven kinderen met een achterstand in bijvoorbeeld taal of rekenen ondersteuning via het onderwijsachterstandenbeleid
We verzorgen vervoer van en naar school voor diegene die daar recht op hebben
We stimuleren de schoolgang (leerplicht) en behalen van een startkwalificatie (RMC)
We stimuleren een goede aansluiting tussen het onderwijs aanbod en datgene wat de arbeidsmarkt vraagt
We stimuleren en faciliteren de komst van hoger onderwijs
We faciliteren het schoolzwemmen binnen het speciaal onderwijs
We faciliteren beweging via combinatiefunctionarissen, JOGG en sportstimulering
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Ons streven is dat alle kinderen en jongeren onderwijs volgen, zodat ze goed voorbereid zijn op vervolgopleidingen of de arbeidsmarkt. Onze leerplichtambtenaren en RMC-medewerkers werken samen met leerlingen en hun ouders aan preventieve en curatieve maatregelen om leerlingen die dreigen uit te vallen te ondersteunen. Samen met onze onderwijspartners zorgen wij voor kwalitatief goede onderwijshuisvesting en gymzalen. De kinderen die daarvoor in aanmerking kwamen kregen schoolzwemmen. Kinderen met een achterstand in hun (taal)ontwikkelingen kregen de ondersteuning in de voorschoolse periode waardoor ze beter voorbereid aan de basisschool begonnen. Kinderen van statushouders en AMV’ers kregen taalonderwijs via de Internationale Schakelklas van Onze Wereld en als het nodig was een intensief inburgeringsprogramma. De betreffende leerlingen hebben hiermee hun kansen in het vervolg onderwijs en op de arbeidsmarkt vergroot.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. Voldoende scholen en gymzalen
Toelichting
Genomen maatregelen
2. Stimuleren schoolgang (leerplicht) en behalen startkwalificatie (RMC)
Toelichting
Genomen maatregelen
3. Stimuleren komst van meer hoger onderwijs
Toelichting
Genomen maatregelen
4. Ondersteuning via onder meer onderwijsachterstandenbeleid en aansluiting op arbeidsmarkt
Toelichting
Genomen maatregelen
5. Leerlingenvervoer en schoolzwemmen voor diegenen die daar recht op hebben
Toelichting
Leerlingen van het SO/VSO konden via het schoolzwemmen hun zwemvaardigheid verbeteren. Met het leerlingenvervoer faciliteren wij het vervoer naar en van school voor leerlingen die daarvoor in aanmerking komen. De uitvoering ligt bij de regionale vervoerscentrale PlusOV. Door organisatorische problemen bij PlusOV was het vervoer na de zomervakantie niet goed geregeld. Via het CJG en de gemeente is voor verschillende leerlingen vervangend vervoer ingezet en bekostigd.
Genomen maatregelen
6. Meer bewegen via JOGG, sportstimulering en combinatiefunctionarissen
Toelichting
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Veilig fietsverkeer(contact met scholen, motie 6)
Effectindicatoren
Trendanalyse
Absoluut verzuim
Deze cijfers geven aan dat het aantal leerplichtigen in Apeldoorn dat niet staat ingeschreven op een school veel hoger is dan het gemiddelde in Nederland. Dit komt door de manier van registreren. In 2017 is ingezet op de kwaliteit van registreren, zodat het alleen gaat om leerplichtigen die niet staan ingeschreven, maar ook niet naar school gaan. Het aantal Absoluut verzuimers wordt daarmee lager.
Achterstandsleerlingen
De actuele cijfers ontbreken op dit moment. In de Monitor Sociaal gaan we verder in op de trends die we zien bij onze leerlingen met een achterstand.
Relatief verzuim
We zien een afname van het aantal leerlingen dat ongeoorloofd afwezig is. Scholen hebben hun verzuimregistratie steeds beter op orde waardoor samen met de leerplichtambtenaar sneller de juiste actie kan worden ingezet.
Succesvol herplaatste schoolverlaters
De VSV-cijfers lijken nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van de voorgaande jaren. Steeds vaker zien we binnen deze groep leerlingen met een beperking of ziekte, de voormalig Wajongers, leerlingen uit de Internationale Schakelklassen en leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte, omdat de stap naar het MBO te groot is. Het veranderen van de doelgroep vraagt om een andere aanpak, om zoveel mogelijk leerlingen te kunnen herplaatsen. Het afgelopen schooljaar is gezocht naar nieuwe manieren en oplossingen.
Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie
Ook hier zien we dat de cijfers nagenoeg gelijk zijn gebleven. Het veranderen van de doelgroep, vraagt om een andere manier van werken door onderwijs, zorg, gemeente en werkgevers.
Trendanalyse