Doelen & Prestaties
1. Inwoners zijn aan het werk dan wel maatschappelijk actief.
Doelstelling:
1. Inwoners zijn aan het werk dan wel maatschappelijk actief.
Inwoners zijn aan het werk dan wel maatschappelijk actief. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de kadernota Participatiewet.
Gerelateerde taakvelden:
3.3 Bedrijfsloket en – regelingen
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
6.4 Begeleide Participatie
6.5 ArbeidsparticipatieWat zouden we gaan doen?
- We beperken instroom en verhogen volledige en gedeeltelijke uitstroom door focus op werk.
- Wsw'ers zijn via Felua-groep zoveel mogelijk actief bij reguliere werkgevers.
- We bevorderen de start en het behoud van zelfstandig ondernemerschap (Bbz).
- Wie niet kan werken, stimuleren we om een maatschappelijke bijdrage te leveren.
- We leveren een extra inspanning om laaggeletterdheid onder inwoners te verkleinen. Voor meer informatie verwijzen we naar het Regionaal Educatieplan.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
2017 heeft in het teken gestaan van doorontwkkeling binnen programma 6 waarvan al in 2017 de resultaten zichtbaar zijn geworden en waar zeker ook voor de toekomst een stevige basis is gelegd. Zo hebben wij in 2017, zoals in het Bestuursakkoord Door! is afgesproken, het Werkbedrijf Lucrato vorm gegeven waarmee er meer focus is aangebracht in de dienstverlening aan werkzoekenden. Lucrato heeft ook de Direct Actief werkwijze doorontwikkeld waardoor deze meer mogelijkheden kent om maatwerk te bieden. Onder ander hierdoor hebben wij, met Lucrato, meer mensen naar (parttime-) werk of scholing geholpen dan we van te voren hadden afgesproken. Ook is de dienstverlening aan klanten vanuit het Werkplein Activerium onder de loep genomen en verbeterd vanuit een Lab-methodiek. Dit jaar zijn we ook gestart met het experiment Regelluw vertrekken van een uitkering. Hiermee willen we, begeleid door de Universiteit van Tilburg, in de praktijk zien welke vorm van dienstverlening het beste aansluit bij de behoeften die mensen hebben om weer maatschappelijk actief te worden of weer werk te vinden.
Dankzij een extra investering hebben we met behulp van participatiecoaches, mensen die al een tijd niet deelnemen aan de samenleving in beeld gekregen. In 2017 hebben we voortvarend uitvoering gegeven aan het programma "Statushouders Opnieuw Thuis" waardoor een grote groep statushouders aan het werk is gegaan of een opleiding is gaan volgen. We hebben samen met maatschappelijke partners en jongeren, invulliung gegeven aan de extra armoedegelden die we van het Rijk hebben gekregen voor de bestrijding van armoede onder kinderen. We zijn trots op deze resultaten.Voor meer informatie verwijzen wij naar de Monitor Sociaal die later dit jaar verschijnt.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de Monitor Sociaal die later dit jaar verschijnt.
Voor meer informatie verwijzen wij naar het Jaarverslag 2017 van Felua-groep/Lucrato dat later dit jaar zal verschijnen.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de Monitor Sociaal die later dit jaar verschijnt.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1.1. We bemiddelen 750 mensen naar werk (zowel parttime als fulltime).
Toelichting
In 2017 zijn in totaal 835 mensen (parttime) gaan werken, waarvan 118 statushouders. In totaal zijn 505 mensen vanuit een Participatiewet uitkering aan het werk gegaan. Daarnaast zijn er 330 mensen aan parttime werk geholpen. In het kader van preventie zijn 35 mensen aan werk geholpen waardoor zij geen beroep op een uitkering hebben gedaan.
Genomen maatregelen
1.2. We bieden jaarlijks 15 nieuwe plekken beschut werk voor inwoners die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen.
Toelichting
In 2017 hebben 23 mensen een positieve indicatie ontvangen van het UWV waarvan 8 mensen geplaatst zijn op een Beschut Werken plek. In totaal werkten er 17 mensen in een Beschutte Werkomgeving. De taakstelling van het Rijk was 27. Deze is niet gehaald, wat overigens voor de meeste gemeenten in Nederland geldt.
Genomen maatregelen
Samen met Lucrato hebben wij het contact met de VSO/Pro-scholen geïntensiveerd. Daarnaast hebben wij onze medewerkers getraind om hun deskundigheid te vergroten.
2.1. We helpen uitkeringsgerechtigden bij de start van hun onderneming.
Toelichting
In 2017 zijn 27 mensen vanuit de uitkering via het Bbz een eigen onderneming gestart, waarvan 14 statushouders.
Genomen maatregelen
2.2. Ondernemers die in financiële problemen geraken, worden financieel ondersteund.
Ondernemers die in financiële problemen geraken, worden financieel ondersteund.
Toelichting
In 2017 hebben we 14 bestaande ondernemers ondersteund waardoor zij ondernemer kunnen blijven.
Genomen maatregelen
3. Het aantal mensen dat actief participeert in vrijwilligerswerk, een sociaal activeringstraject, dagbesteding en/of binnen een participatieplaats is 1.000.
Toelichting
In 2017 deden 1045 mensen actief in de samenleving mee, via een Participatie-/Talentplek, activeringstraject of vrijwilligerswerk, hetgeen bijna een verdubbeling is ten opzichte van 2016.
Genomen maatregelen
4. De prestaties die van Felua-groep worden verwacht, worden ieder jaar tussen de gemeente en Felua-groep in afspraken vastgelegd.
Toelichting
Afgesproken was dat Felua-groep (Lucrato) voor de 3 gemeenten die deelnemen in de GR, 102 mensen vanuit de Wsw aan een Begeleid Werken baan zou helpen, dat zijn er 103 geworden. 203 mensen zouden in een individuele detachering bij reguliere werkgevers worden geplaatst, dat zijn er 182 geworden. 598 mensen zijn via een groepsdetachering geplaatst, dat zijn er 13 meer dan afgesproken (585).
Genomen maatregelen
5. Laaggeletterde Inwoners worden o.a. via de Wet Educatie Beroepsopleidingen (WEB) in staat gesteld om een opleiding gericht op taal en/of rekenen te volgen.
Toelichting
De WEB is een regionale taak, waarbij Apeldoorn de centrumgemeente is. De cijfers voor Apeldoorn:
- Aventus en TopTaal hebben 156 inwoners (2016: 115) een formele taal- en rekenopleiding gegeven in het kader van de WEB dat wordt afgesloten met een officieel erkend diploma.
- Naast het formele onderwijs kent de WEB ook non-formeel onderwijs. Bij non-formeel onderwijs krijgen de deelnemers geen diploma. Het Taalhuis heeft 160 inwoners (2016:40), die grote moeite hebben met lezen en schrijven, een non-formele taalcursus gegeven. In 2017 hebben zij 72 vrijwilligers getraind, die vervolgens zelf Nederlandse taalles geven.Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Effectindicatoren
Nadat over het jaar 2015 was geconstateerd dat in ons proces ten behoeve van de aanlevering een aantal zaken niet goed bleek te staan, is een wijziging doorgevoerd.
Trendanalyse
Lopende re-integratievoorzieningen
Netto arbeidsparticipatie
Uitstroom bijstandsontvangers naar werk en participatie
Het Rijk houdt in de septembercirculaire rekening met een toename van het aantal bijstandsuitkeringen. Dit is ook in de MPB 2018-2021 en in de eerder getoonde grafiek "uitstroom bijstandsontvangers naar werk en participatie" opgenomen.
Hoewel het bestand in de tweede helft van 2017 is gedaald wat ook landelijk de trend is, is het op dit moment de vraag of de daling daadwerkelijk zal doorzetten of dat de aannames in de MPB gelden.Werkloze jongeren
Trendanalyse
Overige effectindicatoren
Omdat de realisatiecijfers van de overige effectindicatoren van 2015 of eerder zijn, laten wij een trendanalyse van deze indicatoren achterwege.2. Inwoners komen uit met hun inkomen en zijn financieel zelfredzaam.
Doelstelling:
2. Inwoners komen uit met hun inkomen en zijn financieel zelfredzaam.
Inwoners komen uit met hun inkomen en zijn financieel zelfredzaam.
Gerelateerde taakvelden:
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.3 Inkomensregelingen
6.71 Maatwerk Dienstverlening 18+Wat zouden we gaan doen?
- We verstrekken een uitkering aan inwoners die er recht op hebben. Voor meer informatie verwijzen we naar de kadernota Participatiewet.
- We ondersteunen inwoners via het Sociaal Vangnet zodat ze kunnen blijven participeren in de samenleving. Voor meer informatie verwijzen we naar de kadernota Sociaal Vangnet.
- Wij bieden dienstverlening bij (dreigende) financiële problematiek. Voor meer informatie verwijzen we naar de kadernota Integrale schuldhulpverlening.
- Wij verstrekken een toeslag voor de kosten van kinderopvang als er een sociaal medische indicatie is, of als deze past bij het re-integratietraject.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Voor meer informatie verwijzen wij naar de Monitor Sociaal die later dit jaar verschijnt en de documenten behorende bij de Vangnetregeling BUIG 2017.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de Monitor Sociaal die later dit jaar verschijnt.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de Monitor Sociaal die later dit jaar verschijnt.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. Efficiënt en effectief uitvoering geven aan de Wet BUIG
Zodanig efficiënt en effectief uitvoering geven aan de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG) dat inwoners die daar recht op hebben een uitkering ontvangen.
Toelichting
In 2017 hebben we 1.483 aanvragen voor een uitkering in behandeling genomen. Daarvan hebben we 63% binnen 2 dagen duidelijkheid kunnen verschaffen over het recht op een uitkering (in 2016 was dit 53%). Hiermee geven we invulling aan het Dag1-principe en het werken op basis van vertrouwen.
Eind 2017 kregen 3949 huishoudens een bijstandsuitkering (BUIG). Dat is een toename ten opzichte van eind 2016 (+ 2.5%). De bestandstoename heeft zich vooral in de eerste helft van 2017 voorgedaan; in het tweede deel daalde het aantal uitkeringen. Opvallend is dat het aantal redenen van uitstroom die niet door de gemeente te zijn beïnvloeden (verhuizingen, aangaan huwelijk, etc.) zijn gedaald.
De uitstroom naar werk, welke wel in zekere mate is te beïnvloeden, is in 2017 op een vergelijkbaar niveau als in 2016 uitgekomen. In 2017 zijn we gestart om meer focus aan te brengen in de uitstroom naar werk. Deze taak is bij Werkbedrijf Lucrato belegd. De nieuwe eenheid Activering en Inkomen is verantwoordelijk voor de doorstroom naar Lucrato. Het aantal jongeren (< 27 jaar) met een bijstandsuitkering is toegenomen. Dit is te verklaren door de toename van het aantal jonge statushouders en de instroom van jongeren die vóór 2015 voor de Wajong in aanmerking kwamen.
De gemeente Apeldoorn heeft als grote gemeente nog steeds weinig huishoudens met een bijstandsuitkering. Gemeenten met een vergelijkbare grootte hadden in 2017 een percentage van 6,5% en Apeldoorn 5,2%. De dalende trend in de tweede helft van 2017 die in Apeldoorn zichtbaar was, deed zich ook landelijk voor. Echter, bij de referentiegemeenten was de daling eerder ingezet. De referentiegemeenten (incl. G4) zijn met 1,6% gedaald. De lijn van fraudebestrijding hebben we in 2017 voortgezet met als resultaat dat we hebben voorkomen dat we ongeveer € 2 miljoen aan (toekomstige) bijstandsuitkering zouden hebben moeten uitkeren.Genomen maatregelen
In 2017 is de dienstverlening aan jongeren uitgebreid. Daarom hebben we een Jongerenloket geopend en hebben we samen met Lucrato in de zomermaanden een jongerenoffensief gestart. Hierdoor zijn 13 jongeren naar school of werk begeleid. In 2017 hebben we een externe partij, Berenschot, gevraagd om onderzoek te doen naar de redenen van de bestandsontwikkeling in Apeldoorn. Hieruit is een aantal aanbevelingen gekomen dat wij hebben overgenomen zoals (tijdelijke) extra investeringen in Activeringscoaches in de wijk om de mogelijkheden te bezien van mensen die al een tijd een uitkering hebben.
2. Het gemeentelijke minimabeleid vormgeven.
Het gemeentelijke minimabeleid is zodanig vorm gegeven, dat inwoners ongeacht het inkomen al dan niet in combinatie met ziekte, handicap of psychosociale problemen in staat zijn om zo lang mogelijk een zelfstandig leven te leiden en maatschappelijk te participeren.
Toelichting
In 2017 hebben ruim 8.250 huishoudens gebruikgemaakt van één of meer voorzieningen uit het Sociaal Vangnet. We hebben een strippenkaart gegeven aan 12.860 inwoners, onder wie ruim 3.000 kinderen. Deze kinderen kregen in november ook de Kidskaart. Inwoners hebben daarnaast ook een beroep gedaan op andere regelingen uit het Sociaal Vangnet, zoals:
Bijzondere Bijstand
We hebben in 2017 aan 173 jongeren tot 21 jaar een toeslag voor levensonderhoud verstrekt. Dat zijn er 58 meer dan in 2016, wat vooral het gevolg is van de toename van het aantal jonge statushouders. Ook neemt het aantal mensen nog steeds toe dat een vergoeding voor de kosten van beschermingsbewind krijgt.
Individuele Inkomenstoeslag
We hebben ruim 1.800 huishoudens een Individuele Inkomenstoeslag gegeven.
Collectieve Aanvullende Zorgverzekering
Deze regeling voorziet in een behoefte, wat blijkt uit de toename van het aantal mensen dat hieraan meedeed: ruim 5600 in 2017 (2016: 5.065).In 2017 hebben we extra geld van het Rijk gekregen voor de bestrijding van armoede onder kinderen (€0,68 miljoen). Hiervan hebben we een extra schoolkidskaart aan ruim 3.000 kinderen in juni uitgedeeld. Daarnaast hebben 359 kinderen die in een instelling wonen ook een kidskaart in december ontvangen. Ook hebben we 22 jongeren geholpen om hun schulden af te lossen.
Genomen maatregelen
3. Inwoners zijn zodanig financieel zelfredzaam dat ze binnen 4 jaar na een positieve beëindiging van een minnelijke schuldregeling niet wederom een schuldregeling aanvragen.
Inwoners zijn zodanig financieel zelfredzaam dat ze binnen 4 jaar na een positieve beëindiging van een minnelijke schuldregeling niet wederom een schuldregeling aanvragen.
Toelichting
Bij schuldhulpverlening werken we er aan dat mensen zichzelf kunnen redden en blijvend financieel stabiel zijn.
Dit heeft er voor gezorgd dat er in 2017 meer dan 98,5% (2016: 96%) van de mensen niet binnen 4 jaar weer in de problemen is gekomen en weer een aanvraag voor schuldhulpverlening heeft ingediend.Het aantal schuldbemiddelingen en saneringskredieten steeg van 449 (2016) naar 529 in 2017.
Indien nodig ondersteunen wij onze klanten in zelfredzaamheid door de instrumenten budgetbeheer, budgetbeheer plus of beschermingsbewind in te zetten. Wij voeren deze regelingen ook uit voor regiogemeenten. In 2017 zien wij een toename in budgetbeheer in Apeldoorn van ruim 600 naar ruim 640 mensen.
Het aantal mensen dat gebruik heeft gemaakt van beschermingsbewind is toegenomen van 243 in 2016 naar 262 mensen in 2017.Genomen maatregelen
4. De gemeente verstrekt een toeslag zoals vastgesteld in de regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang 2013.
Toelichting
In 2017 zijn 167 aanvragen toegekend. Er zijn 6 aanvragen afgewezen.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Effectindicatoren
Trendanalyse
Aantal huishoudens dat gebruik maakt van één of meer regelingen uit het Sociaal Vangnet (alleen aantal |Regelrecht)
We verwachten dat het aantal aanvragen voor het Sociaal Vangnet licht blijft stijgen. Een van de redenen daarvoor is dat de armoede in Nederland een hardknekkig probleem is. Vooral de langdurige armoede is moeilijk op te lossen. Daarnaast verwachten wij dat vanwege gezinshereniging het aantal kinderen dat gebruik maakt van deze regeling zal toenemen.
Als het aantal uitkeringen daalt, wordt het aantal verstrekkingen vanuit het Sociaal Vangnet niet automatisch minder, omdat de mensen veelal niet meteen een inkomen verdienen boven de inkomensgrenzen van het sociaal minimum. Zij kunnen daardoor nog steeds een beroep doen op het Sociaal Vangnet en daarmee wordt de armoedeval beperkt.Aantal huishoudens in doelgroep sociaal vangnet
Aantal personen met een bijstandsuitkering
Kinderen in uitkeringsgezinnen
Lokaal bijstandsvolume t.o.v. referentiegemeenten
Eind 2017 was het aantal bijstandsuitkeringen hoger dan eind 2016. Bij veel referentiegemeenten daalde het aantal uitkeringen. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar een eerdere opmerking onder doelstelling 2 prestatie 1.
Trendanalyse
Overige effectindicatoren
Omdat de realisatiecijfers van de overige effectindicatoren van 2015 of eerder zijn, laten wij een trendanalyse van deze indicatoren achterwege.3. Kansen op de (regionale) arbeidsmarkt nemen toe voor inwoners
Doelstelling:
3. Kansen op de (regionale) arbeidsmarkt nemen toe voor inwoners
Kansen op de (regionale) arbeidsmarkt nemen toe voor inwoners
Gerelateerde taakvelden:
6.4 Begeleide Participatie
Wat zouden we gaan doen?
- We vullen onze rol als centrumgemeente van de arbeidsmarktregio actief in. Voor meer informatie verwijzen we naar het Regionaal Arbeidsmarktbewerkingsplan en het Beslisdocument Regionaal Werkbedrijf.
- We benutten de infrastructuur optimaal in de arbeidsmarktregio.
- We genereren extra middelen via externe financiers, waarmee we meer inwoners kunnen activeren.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Voor meer informatie wordt verwezen naar de evaluatie van het Regionaal Actieplan Werkgeversdienstverlening.
Voor meer informatie wordt verwezen naar het Regionale Actieplan Werkgeversdienstverlening 2017.
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. We participeren actief bestuurlijk en ambtelijk in FactorWerk en de Strategische Board Stedendriehoek.
Toelichting
Wij vervullen de centrumgemeentetrol in de arbeidsmarktregio. Het Rijk heeft voor de jaren 2015, 2016 en 2017 middelen beschikbaar gesteld om de regionale werkbedrijven te organiseren. Eind 2017 zijn deze incidentele middelen nagenoeg besteed. Daarmee staat de continuering van het regionale werkbedrijf (Factor Werk) onder druk.
Genomen maatregelen
In de MPB 2018 – 2021 is hierop geanticipeerd door het opnemen van een PM-raming die in de volgende MPB nader ingevuld zal worden.
2. We plaatsen bij werkgevers via FactorWerk inwoners op een baanafspraakbaan.
Toelichting
Binnen de arbeidsmarktregio Stedendriehoek en Noord Veluwe is de rijkstaakstelling van 1.357 extra baanafspraken ruimschoots gehaald. Deze baanafspraken zijn in samenwerking gerealiseerd met partners in de regio (UWV, SW-bedrijven, gemeenten en werkgevers).
Genomen maatregelen
3. De beschikbare financiële middelen worden ingezet om inwoners naar school en/of werk te activeren.
De beschikbare financiële middelen worden ingezet om inwoners naar school en/of werk te activeren.
Toelichting
In 2017 is voor de arbeidsmarktregio ongeveer € 0,2 miljoen aan extra middelen via externe financiers beschikbaar gekomen waarmee mensen naar werk of scholing zijn begeleid.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Effectindicatoren
Trendanalyse
Banen
Apeldoorn heeft veel arbeidsplaatsen in verhouding tot vergelijkbare gemeenten en het Nederlandse gemiddelde. In de jaren tot en met 2016 is de werkgelegenheid sterker afgenomen dan landelijk en heeft Apeldoorn de afgelopen jaren ook minder geprofiteerd van de economische opleving. De verwachting is dat het aantal banen in de Stedendriehoek en Noord-Veluwe de komende jaren weer zal toenemen.
Trendanalyse