Doelen & Prestaties
1. Het zorgen voor een betaalbare, voldoende beschikbare en kwalitatief goede woningvoorraad in Apeldoorn.
Doelstelling:
1. Het zorgen voor een betaalbare, voldoende beschikbare en kwalitatief goede woningvoorraad in Apeldoorn.
Gerelateerde taakvelden:
8.3 Wonen en bouwen
Wat zouden we gaan doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Woonagenda Apeldoorn 2014-2018 (2014)
De gemeenteraad heeft begin 2014 de ‘Woonagenda Apeldoorn 2014-2018’ vastgesteld. In deze woonagenda staan de drie hoofdopgaven en agendapunten waar wij als gemeente de komende jaren energie en geld op inzetten.
Komend jaar krijgt de gemeenteraad een tussenbalans van de woonagenda: de midterm review. Hierbij zien we afgelopen jaren sowieso een aantal belangrijke nieuwe woonopgaven op ons afkomen. Door de groei van statushouders doen zij een groter beroep op de woningvoorraad dan eerder verwacht. De opgave is hoe en waar we deze mensen een goede plek in onze gemeente geven. Daarnaast wijzen actuele cijfers erop dat de komende periode in ons woningbouwprogramma meer ruimte is voor het toevoegen van woningen. Hiervoor is een nieuw afwegingskader voor de gemeenteraad in voorbereiding. In het onderdeel prestaties wordt de realisatie verantwoord.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
De nieuwe woonagenda voor de periode 2018 - 2022 is in concept gereed. De aankomende periode wordt besluitvorming voorbereid.
Na bestuurlijke besluitvorming in 2016 om op basis van behoefteonderzoek 600 woningen toe te voegen aan het bestaande woningprogramma, hebben wij ervoor gekozen een nieuwe werkwijze toe te passen rondom de toekenning van het schaarse goed woningbouwcontingent. Een innovatieve werkwijze die in 2017 is toegepast.
De woningen dienden daadwerkelijk een kwalitatieve toevoeging te zijn op de bestaande voorraad. Geïnspireerd door de Europese wetgeving over verdeling van schaarse goederen is gekozen voor een ‘call’ om initiatieven uit de markt op te halen en deze af te wegen volgens een door de raad vastgesteld kwaliteitskader.
In totaal zijn er 75 initiatieven ingediend voor ruim 2400 woningen. Na een intensief traject zijn uiteindelijk een 10-tal plannen geselecteerd die de grootste toevoeging van kwaliteit voor de stad met zich meebrachten.Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
1. Bewaking van de volkshuisvestelijke basis door regie op adequate huisvesting voor kwetsbare huishoudens op de woningmarkt.
Toelichting
Door het maken van prestatie afspraken met corporaties zorgen we ervoor dat kwetsbare doelgroepen een goede plek krijgen op de Apeldoornse woningmarkt.
Genomen maatregelen
2. Beheer van de bestaande (buiten)stad; het maken van afspraken en ondersteuning bieden bij initiatieven om de aantrekkelijkheid van de woningvoorraad op peil te houden.
Toelichting
Genomen maatregelen
3. Sturing op nieuwbouw in een marktmeesterrol.
Toelichting
Als college sturen we de eerstkomende jaren aan op een toevoeging van gemiddeld 600 woningen per jaar. Vanuit de provincie is het woningbouwcontingent voor de periode 2015 tot 2025 begrensd op 3.500 woningen. Het gaat daarbij om een plafond voor het aantal woningen waarvoor de gemeente zogenaamde harde plancapaciteit mag hebben. Daarbij gaat het dan om een vastgesteld bestemmingsplan dan wel een reeds verleende omgevingsvergunning. Apeldoorn heeft inmiddels meer harde woningbouwplannen dan dit plafond, mede door de oplevende woningmarkt. De provincie ziet zich door de Provinciale Ruimtelijke Verordening gedwongen om medewerking aan nieuwe planinitiatieven te staken. Dit betekent een direct risico voor de uitvoering van lopende plannen, zowel op private gronden als publieke locaties met een belang van het gemeentelijk Grondbedrijf. De provincie heeft aangegeven voor urgente plannen (aanvullende) ruimte te willen geven mits deze kwalitatief goed worden onderbouwd.
Genomen maatregelen
Gesprekken met de provincie en regio zijn gaande, gericht op oplossingen. Op korte termijn worden de eerste contouren gepresenteerd over de wijze waarop kwalitatieve sturing samen met de groeiende behoefte omgezet kan worden in een nieuw kader voor de woningbouwprogrammering. Dit moet leiden tot het kunnen doorgaan dit jaar van de belangrijkste nieuwe initiatieven én verhoging van het contingent voor de komende jaren. Actuele prognoses geven namelijk een hogere groei aan. Bureau Rigo is gevraagd om, net als in 2011, te duiden wat de reële groeiverwachtingen op termijn zijn. Uit de conceptrapportage blijkt dat Apeldoorn de komende jaren blijft groeien. Dit is in lijn met de marktanalyse die Fakton al eerder heeft uitgevoerd als het gaat om de korte termijnverwachting. De provincie heeft aangegeven de ruimte die voor Apeldoorn is voorzien (i.c. 750 woningen) alvast vrij te willen geven om in te vullen. Dit is vooruitlopend op de regionale woonagenda die na de verkiezingen moet worden vastgesteld om definitieve afspraken te maken over de wijze waarop gestuurd gaat worden op de woningbouwprogrammering. Uitgangspunt is meer te sturen op kwaliteit dan op kwantiteit.
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Motie 26: toekomstbesteding wonen (voor senioren)
Uit Rigo onderzoek blijkt dat Apeldoorn sneller vergrijst dan gemiddeld en dat er specifiek behoefte is aan nieuwe plekken voor seniorenhuisvesting. Dit wordt meegenomen in de woonagenda die opgesteld wordt op dit moment. De woonagenda is in concept afgerond.
Effectindicatoren
Trendanalyse
Gemeentelijke woonlasten een- en meerpersoonshuishoudens
Gemiddelde WOZ waarde
Netto toevoeging woningvoorraad
Nieuw gebouwde woningen
Tevredenheid woning
Trendanalyse
2. Het stimuleren van de veelzijdige economie van Apeldoorn.
Doelstelling:
2. Het stimuleren van de veelzijdige economie van Apeldoorn.
Gerelateerde taakvelden:
3.1. Economische ontwikkeling
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen
3.4 Economische promotieWat zouden we gaan doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Koersdocument Kantorenmarkt Apeldoorn (2016), Detailhandelsvisie 2014-2019 (2014), Programma De Ondernemende Stad (2014), Programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe (2016).
Nieuwe ontwikkelingen zijn:
- Extra investeringen voor een goede en verdere uitvoering van het programma de Ondernemende Stad (extra investeringen)
- Het samen met partners uit de regio verder versterken van de cleantech regio (extra bijdrage aan cleantech regio)
- Het uitvoering geven aan het programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe (extra investeringen)
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
We hebben progressie geboekt in het stimuleren van de veelzijdige economie. Zo zien we de leegstand van winkels dalen van 11% naar 8% en is in 2017 7 hectare aan bedrijfskavels verkocht. Met de beschikbare gekomen middelen is uitvoering gegeven aan de ambities van de ondernemende stad, onder meer door samen met partijen uit Apeldoorn het ondernemershuis op te zetten. Tevens is extra budget beschikbaar gekomen voor de Cleantechregio. Binnen het programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe wordt uitvoering gegeven aan de projecten en ambities.
In navolging van het fietsknooppuntensysteem werken we nu aan de aanleg van een wandelknooppuntennetwerk en doet de gemeente volop mee in het project Vitale Vakantieparken.
Het Toeristisch Platform Apeldoorn is begeleid in de verdere professionalisering. Met de extra financiële middelen die beschikbaar zijn gekomen vanuit verhoging van de toeristenbelasting voert het platform activiteiten uit. Tevens werkt Apeldoorn zeer actief mee in de gebiedsopgave Veluwe wat o.a. heeft geresulteerd in de Veluwe Agenda 2.0Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
De stad van economische groei
Toelichting
Genomen maatregelen
De stad van kennis en innovatie
Toelichting
Met bedrijven en onderwijs werken aan kenniscentra waar innovatie wordt gestimuleerd. Deze plekken binden bedrijven en zijn stimulerend voor de werkgelegenheid. Naast de het Centre of Excellence for new Media zien we in Apeldoorn op meerdere locaties deze centra ontstaan, zoals Area055, Startup Apeldoorn en Planet Freshnes.
Genomen maatregelen
Samen met partners uit de regio versterken van de cleantech-sector en werken aan de agenda van de cleantech regio
Toelichting
We hebben afgelopen jaar verder gewerkt aan de uitvoering van de doelstellingen van de cleantech regio: het verminderen van het CO2-gebruik, het verminderen van het restafval en het vergroten van de cleantech werkgelegenheid. Daarnaast werken we steeds meer regionaal samen aan deze doelstellingen, onder andere bij het werkprogramma Cleantech A1, bij duurzame mobiliteit en bij de lobby. In de Cleantech Regio vragen we aandacht voor thema's zoals klimaatadaptatie en circulaire economie.
Genomen maatregelen
De Veluwe op één
De Veluwe op één. De Veluwe als het sterkste toeristische gebied van Nederland met de mooiste natuur. Het realiseren van onze ambitie toeristisch toplandschap is een grote en lastige opgave, omdat de concurrentie met andere regio’s in rap tempo toeneemt en de Veluwe achter blijft. Apeldoorn zal als grootste gemeente op de Veluwe hieraan stevig moeten bijdragen. Door uitvoering te geven aan het programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe gaan we hiermee flink aan de slag.
Toelichting
De Veluwe als het aantrekkelijkste toeristische gebied van Nederland met de mooiste natuur. Het realiseren van onze ambitie toeristisch toplandschap is niet eenvoudig. De concurrentie met andere regio’s is groot. Tegelijkertijd willen we zuinig omgaan met ons stamkapitaal. Apeldoorn wil aan dit totaal pakket een stevige bijdrage leveren. Dit doen we vanuit het programma Welkom in Apeldoorn op de Veluwe. We werken daarin aan het verbeteren van routestructuren (aanleg Klompenpaden), het aantrekken van meer zakelijk bezoek (Apeldoorn Congresstad), het verbeteren van de bereikbaarheid (Veluwe Express) en oranje beleven (aanleg internationale Oranje fietsroute).
De Veluwe op 1 bereiken we niet alleen. Apeldoorn draagt stevig bij een de gezamenlijke ambities van de Veluwe partners, zoals verwoord in de Veluwe Agenda. De Veluwe ambities sluiten aan bij die van Apeldoorn, maar kenmerken zich door het sterk regionale karakter (bijvoorbeeld stimuleren internationaal toerisme, regionaal programma Vitale Vakantieparken, aanleg regionaal Fietsknooppuntensysteem en de film Wild).Genomen maatregelen
Programmatisch en ruimtelijk sturen op het economisch vastgoed
De gemeente stuurt programmatisch en ruimtelijk op het economisch vastgoed in haar stad. De detailhandelsvisie en de kantorenprogrammering geven aan investeerders duidelijkheid op welke plekken in de stad en dorpen we ruimte bieden. We faciliteren hierbij initiatieven die een kwaliteitsimpuls voor de economische structuur betekenen en stimuleren het gebruik van leegstaand vastgoed. Daarnaast geven we uitvoering aan de opgaven die uit het beleid naar voren komen.
Toelichting
De detailhandelsvisie en de kantorenprogrammering geven aan investeerders duidelijkheid op welke plekken in de stad en dorpen we ruimte bieden. Onze insteek is het faciliteren van initiatieven die een kwaliteitsimpuls betekenen voor de economische structuur. In 2017 zijn we gestart met het structureel monitoren van ontwikkelingen in de horeca, detailhandel, kantoren en bedrijfsvastgoed. Met de uitkomsten zijn we aan de slag gegaan. Met ondernemers van de verschillende winkelcentra zijn we in gesprek over het verbeteren van de (verblijfs)kwaliteit.
In de afgelopen jaren is de transformatie van leegstaand vastgoed gestimuleerd, het percentage leegstaande kantoren is daardoor gedaald. Op dit moment zien we een forse toename in de interesse voor Apeldoornse gronden voor bedrijfshuisvesting. In dit kader verkennen we in 2018 de mogelijkheden om binnen de bestaande werklocaties ruimte te creëren om nieuwe verzoeken tot bedrijfshuisvesting mogelijk te maken.Genomen maatregelen
De werkende stad
Toelichting
In regionaal verband zijn we gestart met het opzetten van een arbeidsmarktonderzoek. De resultaten hiervan komen in 2018 beschikbaar.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Cleantech
Afgelopen jaar heeft de gemeente gewerkt aan de Agenda Cleantech 055. Deze agenda geeft overzicht in de veelheid aan projecten en activiteiten die we gedaan hebben en waar we mee bezig zijn op het gebied van energietransitie, circulaire economie, klimaatadaptatie en cleantech werk. Daarnaast wordt een aantal waarnemingen en aanbevelingen gedaan, zoals het voortzetten van de regionale samenwerking in de Cleantech Regio, de introductie van Fieldlab Cleantech 055 met focus op de doelstellingen van Apeldoorn en regio én concrete voorbeeldprojecten, het ontwikkelen van een communicatiestrategie Cleantech 055, het versterken van de lobby en het blijven werken aan de uitvoering van onze programma’s energietransitie, afval (en circulaire economie), klimaatadaptatie en cleantech werk.
Eind vorig jaar hebben verschillende partners in de regio de citydeal Cleantech Regio gesloten met het Rijk. De gemeente Apeldoorn werkt hierin actief samen aan o.a. cleantech icoon A1, wijk van de toekomst en het project remmende treinen (initiatief van Apeldoorns ondernemer Hedgehog Applications). Daarnaast heeft de Cleantech Regio besloten om, net als Apeldoorn, actief te gaan lobbyen in Europa. Verschillende cleantech onderwerpen worden in nauwe samenwerking met de gemeente Apeldoorn in Europa geagendeerd.
Sinds vorig jaar heeft het Apeldoorns bedrijfsleven zich verenigd in hotspot AREA055. De gemeente geeft subsidie voor de opstart en doorontwikkeling van deze hotspot.Sterke toekomstige economie – uitbreiding formatie EZ
Het team EZ is versterkt o.a. door het aantrekken van een relatiemanager specifiek voor de bedrijventerreinen.
Met BKA Apeldoorn en VNO-NCW is een economisch projectenagenda opgesteld en wordt nu uitvoering gegeven aan daarin opgenomen projecten (zoals Made in Apeldoorn, duurzaamheidsproject bedrijventerrein Apeldoorn Zuid). Deze projecten worden medegefinancierd en mogelijk gemaakt door het extra beschikbare ontwikkelbudget.Uitvoering ambitie toeristisch toplandschap
De raad heeft in oktober 2016 besloten tot verhoging van de toeristenbelasting. Uit het raadsbesluit:
- De extra opbrengsten als gevolg van de verhogingen met jaarlijks 5 % exclusief te bestemmen voor structuurversterking van de sector binnen het vastgestelde raadskader van Welkom in Apeldoorn en mogelijk ook in het kader van de gebiedsopgave Veluwe.
- De meeropbrengst als gevolg van de verhoging met 5% geoormerkt toe te voegen aan het werkbudget van het programma Welkom in Apeldoorn.
- De financiële gevolgen zijn verwerkt in de begroting 2017middels de eerste begrotingswijziging 2017.Bijdrage toren Trapjesberg
De realisatie van de uitkijktoren op de Trapjesberg in 2017 is niet reëel gebleken. Belemmerend is de natuur regelgeving. Momenteel wordt in het licht van de gebiedsopgave Veluwe gezocht naar mogelijkheden om met inachtneming van huidige kaders de uitkijktoren alsnog te plaatsen. Binnen de stichting is de ambitie onverminderd aanwezig om tot plaatsing over te gaan.
Effectindicatoren
Trendanalyse
Aantal werkzame personen in Apeldoorn
Na een lange periode waarin we een dalende lijn zagen is deze nu positief. Het aantal werkzame personen groeit in de gemeente Apeldoorn. Hierin zien we het herstel van de economie terug op lokaal niveau.
Bruto gemeentelijk product
Er zijn geen nieuwe gegevens bekend
Functiemenging (verhouding banen/woningen)
Apeldoorn telt veel inkomende pendel als het gaat om werkgelegenheid. In vergelijking met landelijke cijfers is de lokale functiemengingindex betrekkelijk hoog. In deze index zien we de groei van de werkgelegenheid terug. Na een aantal jaar een dalende lijn te hebben waargenomen ontwikkelt deze zich weer positief.
Leegstand kantoren
In 2017 is de werkelijke leegstand 135.000 me bvo (staat in tabel aangeven). De verwachting (op basis van gesprekken met bedrijfsmakelaars) is dat de leegstand IN 2018 slechts licht zal dalen, in 2019 en 2020 zal deze daling zich doorzetten door een aantrekkende markt. De doelstelling is een afname naar een frictieleegstandsniveau (van 4%) in 2022.
Vestiging (van bedrijven)
De vestiging van bedrijven in Apeldoorn laat een positieve trend zien. De lokale groei blijft echter achter bij de trend die we landelijk zien. De groei van het aantal vestigingen is daar hoger.
Waardering ondernemingsklimaat
De waardering van het ondernemersklimaat wordt periodiek gemeenten, in 2018 wordt een nieuwe meting gedaan
Trendanalyse
3. Het borgen en stimuleren van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving met een duurzame omgevingskwaliteit.
Doelstelling:
3. Het borgen en stimuleren van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving met een duurzame omgevingskwaliteit.
Gerelateerde taakvelden:
8.1. Ruimtelijke ordening
Wat zouden we gaan doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Kadernota Welstand (2016), www.ruimtelijkeplannen.nl, Strategische Handhavingsplan 2014-2017 (2014)
Nieuwe ontwikkelingen zijn:
- De voorbereiding en implementatie van de nieuwe omgevingswet (extra formatie)
- Het Strategisch Handhavingsplan is geëvalueerd en ter consultatie besproken in de gemeenteraad. Om het handhavingstekort te verkleinen is een voorstel gedaan tot intensivering op de uitvoering van het strategisch handhavingsplan (extra formatie).
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
De ontwikkelingen zijn geïmplementeerd in de beleidsuitvoering, in de prestaties wordt een nadere toelichting op de realisatie gegeven
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
Tot de implementatie van de nieuwe Omgevingswet blijven de structuurvisies en de bestemmingsplannen de juridische basis voor de ruimtelijke ontwikkeling
Toelichting
In 2017 is wederom aan veel bestemmingsplannen gewerkt.
Ieder kwartaal wordt er middels de Rapportage Planologische Procedures en Principeverzoeken nauwkeurig verslag gedaan aan college en raad over:
de stand van zaken van de lopende bestemmingsplanprocedures, de vastgestelde uitwerkings- en wijzigingsplannen, de eventuele overschreden wettelijke termijnen, de uitspraken van de Raad van State over bestemmingsplannen, en de behandeling van de principeverzoeken (PPI).
Voor een exact overzicht van deze werkzaamheden wordt graag verwezen naar deze rapportages.Genomen maatregelen
Nieuwe welstandsbeleid
Toelichting
In 2017 is de welstandsnota vastgesteld en digitaal ontsloten.
Genomen maatregelen
De wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
Toelichting
In 2017 is gewerkt met een handhavingsplan en over de uitvoering wordt gerapporteerd in een jaarverslag, beiden onderdeel van de planning en control cyclus voor kwaliteitszorg (Big 8). Het is de bedoeling om op termijn ook met een uitvoeringsplan voor vergunningverlening te gaan werken. Intern wordt al gewerkt met een eerste concept. Daarnaast hebben medewerkers van zowel vergunningverlening als toezicht en handhaving een traject gedaan voor erkenning van eerder verworven competenties, waarbij de kwaliteitscriteria waar de wet VTH naar verwijst als maatstaf zijn gebruikt. Hiermee tonen we aan welke kwaliteit we in huis hebben.
Genomen maatregelen
De gemeente zoekt in de ruimtelijke ontwikkeling voortdurend de balans tussen het borgen van een veilige en gezonde leefomgeving en het stimuleren van een duurzame ruimtelijke en omgevingskwaliteit.
De nieuwe Omgevingswet biedt kansen om op een andere manier om te gaan met de fysieke leefomgeving: thema’s zoals gezondheid en duurzaamheid krijgen een nadrukkelijker plek in de nieuwe wet (en omgevingsvisie en omgevingsplan), van minder sectorale naar meer integrale programma’s en een meer interactieve manier van communiceren met bewoners en ondernemers. We anticiperen komend jaar op deze nieuwe wetgeving door:
- het uitvoeren van een pilot omgevingsplan binnenstad
- een ontwerp van het nieuwe instrumentarium (omgevingsvisie, programma's, omgevingsplan) voor de gemeente Apeldoorn
- ons voor te bereiden op de nieuwe omgevingsvisie voor de stad door een data-analyse van Apeldoorn te maken, toekomstbeelden van Apeldoorn in 2040 vorm te geven en het ruimtelijk kompas (het huidige beleid) weer te geven. Daarnaast zal eveneens ter voorbereiding van de nieuwe omgevingsvisie een nieuw perspectief voor de agrarische sector worden opgesteld (omgevingsvisie landelijk gebied).
Toelichting
Voortgang loopt op schema
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Uitwerking collegewerkprogramma: Handhaving in het fysieke domein
Het jaar 2017 stond in het teken van de versterking van de handhaving: het invullen van de vacatures en het aanscherpen van de aanpak. Ook hebben we stevig ingezet op versterking van de bedrijfsvoering: meer grip door een betere registratie van handhavingszaken en monitoring van de voortgang. Handhavingszaken worden via slimme app op een gedeelde kaart weergegeven en informatie wordt meer en meer gedeeld. Deze app is uit oogpunt van privacy uitsluitend voor intern gebruik door hiertoe bevoegde medewerkers.
Het invullen van de vacatures is voltooid. Dit heeft even geduurd, omdat de gevraagde profielen schaars zijn in de markt. Doordat vacatures niet het hele jaar zijn ingevuld hebben we een beperkt financieel voordeel. Het voordeel is beperkt, omdat we een deel van de extra capaciteit extern inhuren om een vernieuwingsslag te maken. Tarieven van externe medewerkers liggen hoger dan de kosten van eigen personeel. Per saldo houden we over 2017 nog ca. € 50.000 over, met ingang van 2018 is de volledige formatieuitbreiding ingevuld.Uitwerking collegewerkprogramma: Implementatie Omgevingswet (incidenteel)
We hebben een startnotitie en een programmaplan voor de Omgevingswet vastgesteld en ter consultatie aangeboden aan uw raad. Daarnaast is met de raad gesproken over de rol van de raad, het college en participatie. Ambtelijk is gestart met de beschrijving van de werkprocessen, de voorbereiding van de omgevingsvisie en het in beeld brengen van de consequenties van het digitale stelsel.
4. Het werken aan de ruimtelijke dynamo’s en het opwaarderen van de bestaande stad en dorpen
Doelstelling:
4. Het werken aan de ruimtelijke dynamo’s en het opwaarderen van de bestaande stad en dorpen
Gerelateerde taakvelden:
8.1 Ruimtelijke ordening
Er wordt gewerkt aan de ruimtelijke dynamo's.
De realisatie over 2017 is bij de prestaties verantwoord.Wat zouden we gaan doen?
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
Buitenstad aantrekkelijk
Toelichting
Programma Binnenstad: voor de binnenstad verwijzen we naar de verantwoording bij doelstelling 5.
Programma kanaaloevers en kanaalzone: transformatiegebieden:
In het afgelopen jaar van de Kanaalzone heeft het afronden en verantwoorden van het Stadscontract met de provincie centraal gestaan.
De inhoudelijke doelen in het contract zijn bijgesteld en door de provincie formeel geaccordeerd. Over het behalen van die doelen is het afgelopen jaar regelmatig ambtelijk overleg gevoerd. Hoewel enkele doelen buiten de contractperiode zullen vallen zal de provincie in stemmen met het behalen van de resultaten. Financieel is de afgelopen jaren telkens verantwoording afgelegd en nu dient de laatste termijn nog verantwoord te worden. Verwacht wordt dat deze verantwoording geen onoverkomelijke problemen zal opleveren waardoor het stadscontract is 2018 inhoudelijk en financieel afgerond zal worden.Programma Zuidbroek en Zonnehoeve: uitleggebieden woningbouw:
Voor Groot Zonnehoeve heeft de aantrekkende woningmarkt duidelijk effect gehad. Na een moeizame start en verschillende acties om de verkoop van kavels op gang te krijgen, is de verkoop van kavels in 2017 zeer goed verlopen, er zijn in totaal 36 kavels verkocht. Als het verkooptempo onverminderd doorgaat, is het de verwachting dat in 2022 alle kavels verkocht zijn. De verkoop van projectmatige woningbouw in 2017 is ook prima verlopen, er resteren er nog 11 woningen in Zonnetuin Oost. In de openbare ruimte zijn extra speeltoestellen aangebracht en er is een gebiedsicoon onthuld. De aanleg van de groene deel van de openbare ruimte is daarmee grotendeels afgerond. Het college heeft de raad in het najaar van 2017 een voorstel gedaan om een deel van Villahoeve om te zetten naar rijtjeswoningen, als onderdeel van de opdracht van de raad om minder duur woonprogramma te realiseren in Apeldoorn. De raad heeft besloten niet akkoord te gaan met het voorstel, waarmee Villahoeve weer geheel conform oorspronkelijk programma (vrijstaande en twee-onder-een-kap-woningen) zal worden gerealiseerd.De Centrumlocatie is in 2017 aanbesteed en vergund, in 2018 zal deze locatie bebouwd worden. Voor alle meergezinslocaties in deelgebied Zonnetuin lopen gesprekken met potentiële afnemers. Voor de locatie aan de Hermelijn is in december 2017 een contract gesloten met een geplande grondafname in 2018. Voor de locatie aan de Laan van Zonnehoeve is nog geen overeenkomst gesloten maar de grondverkoop wordt wel in 2018 verwacht. De Stationslocatie is wel in ontwikkeling, maar de grondverkoop zal waarschijnlijk in 2019 plaatsvinden.
Genomen maatregelen
Focus van de ruimtelijke ordening steeds meer op de kwaliteit van de bestaande stad en dorpen
De focus van de ruimtelijke ordening komt hiernaast steeds meer op de kwaliteit van de bestaande stad en dorpen te liggen; niet alleen op de woongebieden, maar ook op de werkgebieden ‘die er al zijn’. De programma’s Zuid en Zevenhuizen worden afgerond. Daarnaast richten de programma’s wonen en economie zich steeds meer op de (transformatie) van de bestaande stad én is het wijkgericht werken in ontwikkeling.
Toelichting
In de concept woonagenda ligt de focus grotendeels op de bestaande voorraad. Nieuwbouw maakt maar een beperkt onderdeel uit van de opgave. In de concept woonagenda staan acties om de leefbaarheid en vitaliteit van de bestaande wijken te waarborgen.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Maatregelen politiehuisje (motie 29 “Dorpshart Loenen”)
Het politiehuisje aan de Hoofdweg in Loenen is vorig jaar gesloopt. Het staat echter nog in de hekken van de aannemer omdat er een kelder aanwezig is, die volgestort is/wordt met zand als tegendruk voor de muren, die de weg behoedt voor verzakking. De invulling voor deze locatie wordt meegenomen bij de ontwikkeling van een nieuw dorpshart samen met bewoners en de dorpsraad Loenen.
BROA 15.1 Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen
Het was een lange tijd rustig aan het bouwfront, maar dankzij het aantrekken van de woningmarkt wordt de woningbouwontwikkeling van 't Podium nieuw leven ingeblazen.
We hebben met de ontwikkelaars afspraken gemaakt over afronding van het laatste deel van fase 2c. In 2017 zijn we begonnen met de ontwikkeling van fase 3, waarvoor een uitwerkingsprocedure van het
geldende bestemmingsplan nodig is.BROA 15.2 Wijkontwikkelingsplan Zuid
Het restantbudget van Wijkontwikkelingsplan Zuid hebben wij in 2017 gebruikt voor fase 1 van het opknappen van Zuiderpark, na het ondergronds brengen van de hoogspanningslijnen.
5. Het versterken van de binnenstad: van een 6.5 naar een 8
Doelstelling:
5. Het versterken van de binnenstad: van een 6.5 naar een 8
Gerelateerde taakvelden:
8.1 Ruimtelijke ordening
Wat zouden we gaan doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Regieplan Binnenstad, Structuurvisie voor de Binnenstad van Apeldoorn (2010).
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
Verbeteren en verhogen van de vitaliteit van de binnenstad
Toelichting
Fase 1 en 2 van de openbare ruimte in de Binnenstad zijn uitgevoerd. In 2017 zijn de eerste schetsontwerpen voor fase 3 gemaakt. Het daadwerkelijke ontwerp- en uitvoeringsplan start in 2018. Voor de vervolgfase 3 (o.a. Marktstraat, Beekstraat, en Marktplein) is inmiddels door de raad in het kader van de MPB 2018-2021 budget beschikbaar gesteld.
Genomen maatregelen
De binnenstad is het visitekaartje voor het woon-, werk- en investeringsklimaat in Apeldoorn. We zetten daarom met dubbele energie in op de ambities die wij hebben met onze binnenstad.
De binnenstad is het visitekaartje voor het woon-, werk- en investeringsklimaat in Apeldoorn. We zetten daarom met dubbele energie in op de ambities die wij hebben met onze binnenstad:
- De compacte en complete binnenstad
- De bereikbare binnenstad
- De verblijfskwaliteit van de binnenstad: groen, water, openbare ruimte en gevels
Toelichting
zie de verantwoording zoals gegeven bij de prestatie verbeteren en verhogen van de vitaliteit van de binnenstad , uitvoering van fase 1 en 2 van de openbare ruimte.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
Binnenstad (herinrichting Beekstraat, Marktstraat en Marktplein)
Binnenstad
Mbt de verantwoording over fase 1 en 2 wordt verwezen naar de verantwoording zoals die bij de prestatie verbeteren en verhogen van de vitaliteit van de binnenstad is opgenomenTen aanzien van de:
- € 80.000,= voor grondinbreng in Markthof: deze hebben wij gerealiseerd.
- € 120.000,= voor de grondinbreng voor het project Grifthof: dit speelt in 2018
- € 200.000,= vier jaartranches van € 50.000,= voor quick wins voor verdere aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van de aanloopstraten van de binnenstad: Deel van de jaarschijf 2017 (€ 50.000) hebben wij daadwerkelijk uitgegeven. Voor de herinrichting van het Leienplein zijn ontwerpen afgerond en wij besteden het resterende budget in 2018 aan de realisatie van dat plan.BROA 4.2 Binnenstad - eigen middelen
In 2017 hebben wij capaciteit ingezet om het vestigingsklimaat, leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de Binnenstad te verhogen. Wij proberen hiermee onder meer de ondernemers te stimuleren om te investeren in de binnenstad. Voorbeelden hiervan zijn het voormalige V&D-gebouw, de Oranjerie en de Marktstraat. Deze investeringen bieden mogelijkheden voor extra werkgelegenheid, attractiviteit en levendigheid in de binnenstad.
We zijn in 2017 ook bezig geweest met het stimuleren van de transformatie van leegstaande kantoorgebouwen naar wooncomplexen in de binnenstad. Mede hierdoor is een extra instroom van met name jongeren op gang gekomen.BROA 4.3 Binnenstad – subsidies
In 2017 hebben we de projecten in de Binnenstad afgerond, waarvoor we van de Provincie subsidie hebben ontvangen in het kader van de Robuuste Investeringsimpuls.
Hiermee hebben we belangrijke stappen gezet om de binnenstad een impuls te geven. De herinrichting van de openbare ruimte van het kernwinkelgebied hebben we geheel volgens plan uitgevoerd, waarbij de laatste werkzaamheden in 2017 zijn afgerond. Het betreft fase II van de Binnenstad Hoofdstraat Zuid en Molenstraat Centrum. Daarnaast zijn wij begonnen met verbetering van de bewegwijzering gericht op met name automobilisten. Door via digitale bewegwijzering informatie te geven over nog beschikbare capaciteit in garages.
Met de renovatie en uitbreiding van de fietsenstalling aan de Marktstraat hebben we dit pand in oude luister van een voormalig pakhuis hersteld en we hebben de naastliggende openbare ruimte aangepakt. Naast het effect van de extra stallingsruimte en de herinrichting van de openbare ruimte, wordt met de renovatie van dit pand een voorbeeld gegeven aan pandeigenaren die in de Marktstraat actief gaan worden met het opknappen van hun panden. Aansluitend aan de stallingsruimte is het "markthof" gerealiseerd. Het hof heeft de mogelijkheid te pauzeren en te verblijven in een groene omgeving.
De in het kader van de robuuste investeringsimpuls uitgevoerde werkzaamheden hebben een zichtbaar effect op de aantrekkelijkheid van de binnenstad, bereikbaarheid en versterking van de centrumfunctie in de regio.6. De ontwikkeling en uitgifte van gronden door het grondbedrijf ten behoeve van het realiseren van ruimtelijke programma’s.
Doelstelling:
6. De ontwikkeling en uitgifte van gronden door het grondbedrijf ten behoeve van het realiseren van ruimtelijke programma’s.
Gerelateerde taakvelden:
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)Wat zouden we gaan doen?
Voor meer informatie verwijzen we naar: Uitvoeringskader grondbedrijf (2014), Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (2016), Koersdocument Kantorenmarkt Apeldoorn (2016).
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken (effecten)?
Hebben we gedaan wat we zouden gaan doen (prestaties)?
Uitvoering geven aan de dossiers uit het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf
Het grondbedrijf geeft uitvoering aan de dossiers uit het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf:
- het uitwerken kaderwijziging stuurgroep grondbedrijf (Groot Zonnehoeve, Vlijtsepark en Haven Centrum) inclusief de herverdeling van het vrijgevallen woningbouwcontingent
- het opschonen van complex E1 (overige grondvoorraad)
- het in kaart brengen van de effecten van nieuwe wetgeving (Besluit Begroting en Verantwoording en de Vennootschapsbelasting voor Overheidsondernemingen)
- het uitwerken van het gebiedsoverstijgende kostenverhaal (bovenwijks en bijdrage ruimtelijk ontwikkeling)
Toelichting
- De kaderwijzigingen voor Groot Zonnehoeve, Vlijtsepark en Haven Centrum zijn alle drie ter besluitvorming aan de raad voorgelegd;
- De opschoning van het complex Overige eigendommen heeft plaatsgevonden en heeft tot gevolg dat er bij het MPG 2017 en 2018 meerdere complexen zijn, respectievelijk worden opgeheven en individuele percelen worden verkocht;
- Begin 2017 is het Uitvoeringskader Grondbedrijf vastgesteld door de Raad. De effecten van Besluit Begroting en Verantwoording zijn in het MPG 2018 verwerkt. De Vennootschapsbelasting voor Overheidsondernemingen is uitgewerkt en wordt besproken met de belastingdienst;
- In 2017 heeft er een evaluatie plaatsgevonden van het gebiedsoverstijgend kostenverhaal. De ontwikkelingen in de nieuwe Omgevingswet zijn op dit onderdeel nog niet uitgewerkt, zodat het huidige systeem gehandhaafd blijft tot hierover meer duidelijk is.
Genomen maatregelen
Openheid en transparantie zijn belangrijk in de Apeldoornse grondportefeuille, waarbij het uitwerken en actualiseren van het MPG een belangrijke rol speelt
Openheid en transparantie zijn belangrijk in de Apeldoornse grondportefeuille, waarbij het uitwerken en actualiseren van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) een belangrijke rol speelt. Jaarlijks wordt hierbij een herziene begroting van het grondbedrijf opgesteld. Deze is geen onderdeel van de MPB, maar zal via de MPG aan uw raad worden aangeboden.
Toelichting
Genomen maatregelen
De belangrijkste gebieden waar het grondbedrijf actief is zijn de eerder genoemde ruimtelijke dynamo’s en de bestaande stad:
De belangrijkste gebieden waar het grondbedrijf actief is zijn de eerder genoemde ruimtelijke dynamo’s en de bestaande stad:
- de ontwikkeling van de uitleggebieden Zuidbroek en Groot Zonnehoeve waar het zwaartepunt van de nieuwe woningbouwproductie van de gemeente Apeldoorn ligt
- stedelijke vernieuwing met de programma’s Kanaalzone en Binnenstad (Kanaaloevers, Marktstraat/Beekstraat en Stationsgebied)
- de ontwikkeling van bedrijventerreinen met de focus op Stadhoudersmolen, Apeldoorn Noord II en de Ecofactorij
Toelichting
Een toelichting van de belangrijkste ontwikkelingen in de gebieden waar het grondbedrijf actief is vind u onder het kopje "Hoofdlijnen per project", waarin voor de grootste projecten op hoofdlijnen wordt aangegeven wat er in 2017 is gebeurd.
Met iets vertraagde verkopen, zie onder het kopje Productiecijfers 2017 voor het Grondbedrijf in totaal, is er toch een fors positief resultaat behaald over 2017. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende hoofdonderdelen:
- Winstnames: Deze komen voort uit daadwerkelijke verkopen van bouwgrond en voor een groot deel door gewijzigde regelgeving t.a.v. winstnames in het Besluit Begroting en Verantwoording;
- Vrijval verliesvooziening Groot Zonnehoeve: De voorgestelde kaderwijziging voor een goedkoper woningbouwprogramma is niet door de Raad overgenomen, waardoor de verliesvoorziening kon komen te vervallen;
- Verlaging van de rekenrente: De rekenrente is van 2,4% naar 2,1% verlaagd.
Genomen maatregelen
Stand van zaken nieuwe ontwikkelingen MPB 2017-2020
BROA 14.1 Kanaalzone
Afgelopen jaar heeft een verdere uitwerking plaatsgevonden van de (bijgestelde) afspraken uit het Stadscontract met de provincie. Het gaat dan om het verder uitwerken en vormgeven van de openbare ruimte (met name Zwitsal en directe omgeving) en het koppelen van de bodemsaneringsopgave met de woningbouwopgave (ontwikkeling Remeha/Kwekerij). Op beide onderdelen uit het stadscontract zijn goede vorderingen gemaakt die verder worden uitgewerkt in concrete plannen. De openbare ruimte (fietspad) langs het Kanaal is als onderdeel van het Stadscontract opgepakt en aangelegd.
Wat hebben we gedaan?
Productiecijfers 2017 voor het Grondbedrijf in totaal (Taakveld 3.2 + 8.2)
In de volgende tabellen ziet u:- de opbrengsten en verkoopcijfers van het Grondbedrijf;
- cijfers uit het programma voor 2017 uit het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2017.
Categorie
(bedragen x € 1 mln.)Raming
MPG 2017Realisatie
2017Afwijking
Woningbouwterreinen
24.350
17.716
-6.634
Bedrijventerreinen
6.850
3.286
-3.564
Multifunctionele doelen
1.210
0
-1.210
Overig verkopen
2.750
4.787
2.037
Totaal
35.160
25.789
-9.371
Verkopen grond woningbouw
(aantal woningen)Raming
MPG 2017Realisatie
20171)Afwijking
1. Zuidbroek
206
189
-17
2. Groot Zonnehoeve
72
71
-1
3. Kanaaloevers
170
55
-115
4. Overig
31
11
-20
Totaal
479
326
-153
1) inclusief 51 particuliere kavels
Verkopen bedrijventerrein
(aantal hectares)Raming
MPG 2017Realisatie
2017Afwijking
1. Zuidbroek
(Apeldoorn Noord II)0,55 ha
0,22 ha
-0,33 ha
2. Ecofactorij
3,57 ha
1,85 ha
-1,72 ha
3. Noord Oost Poort
(Stadhoudersmolen)0,71 ha
0,65 ha
-0,06 ha
4. Overig
0,35 ha
0,49 ha
0,14 ha
Totaal
5,18 ha
3,21 ha
-1,97 ha
Toelichting op de tabellen
Alle categorieën
We hebben in 2017 € 9,4 miljoen minder verkocht dan we hadden geraamd in het MPG 2017. De grootste afwijkingen zien we bij de woningbouwterreinen voor € 6,6 miljoen en bij de bedrijventerreinen € 3,6 miljoen. Hier gaan we verder op in. In het MPG 2017 hebben we rekening gehouden met de verkoop van een kavel voor maatschappelijke doeleinden op het bedrijventerrein Apeldoorn Noord I, maar deze is niet doorgegaan. Wel hebben in 2017 iets meer opbrengsten uit overige verkopen gerealiseerd dan we hadden begroot. Dit komt onder andere doordat wij verkopen in complexen hebben gerealiseerd, waarvoor wij geen grondexploitatiebegroting opstellen. Dit zijn verkopen van panden in de voormalige NIEGGG-complexen (€ 1,2 miljoen) en verkopen van diverse kavels en snippergroen in het complex Overige eigendommen (€ 1,5 miljoen). Onder de toelichting op de financiële cijfers van het grondbedrijf hierna kunt u een meer gedetailleerde verklaring van de afwijkingen vinden.Woningbouw
We hebben voor 153 woningen minder grond verkocht dan we hadden geraamd in het MPG. Hiervoor zijn verschillende oorzaken. Voor Zuidbroek kon de grond voor 23 woningen niet geleverd worden omdat het percentage verkoop in 2017 nog geen 70% bedroeg (contractvoorwaarde). Inmiddels is wel alles verkocht. Voor Kanaaloevers Haven Centrum konden we de grond voor 58 woningen nog niet leveren omdat we eerst een aanvullende grondsanering moesten uitvoeren. De grond voor 57 woningen in Kanaaloevers Welgelegen Park konden we nog niet leveren omdat een nog af te ronden grondverwerving complexer bleek dan voorzien.
De verkoop van kavels aan particulieren is iets boven verwachting gegaan. We hebben 3 kavels meer verkocht dan geraamd (Groot Zonnehoeve).Bedrijventerreinen
We hebben 2,0 ha minder aan bedrijventerreinen verkocht dan we hadden geraamd. Dit verschil wordt grotendeels veroorzaakt doordat we de verkoop van een kavel in de Ecofactorij van 2,3 ha niet in 2017 niet hebben kunnen effectueren. De betreffende ondernemers moesten op zoek naar nieuwe financiering vanwege het afhaken van een investeerder.Hoofdlijnen per project
Hieronder geven we voor de grootste projecten op hoofdlijnen aan wat er in 2017 is gebeurd.
Woningbouw
Zuidbroek
Zuidbroek is een nieuw woon- en werkgebied dat voor meer dan de helft is gerealiseerd.
In het Masterplan uit 2004 werden voor het 300 ha grote gebied ongeveer 3.200 woningen geprogrammeerd en zou het huidige bedrijvenpark Apeldoorn Noord I met een 2e fase worden uitgebreid (47 ha). Het plan voorziet ook in een park (groene wig) van ongeveer 30 ha en een voorzieningencluster van 4 ha. In 2012 is het programma teruggebracht naar 2.400 woningen en 35 ha bedrijventerreinen. Inmiddels is ca. 2/3 van de woningbouw en ca 1/4 van de uitgifte bedrijventerreinen gerealiseerd. Voor het Grondbedrijf is het een omvangrijk complex. Dit geldt zowel voor het geïnvesteerd vermogen, de programmering als voor de (afzet-)risico’s.In 2016 is voor ca. 100 woningen grond uitgegeven en in 2017 voor 189 woningen. Voor 2018 wordt uitgegaan van de uitgifte van grond voor ca. 175 woningen en 3,8 ha grond voor bedrijven. Daarnaast wordt verwacht dat een private ontwikkelaar start met de bouw van ca. 30 woningen. Waar nodig worden gronden bouw- en woonrijp gemaakt. De in 2018 te realiseren kosten zijn geraamd op € 5,7 mln. De opbrengsten op € 9,4 mln.
Groot Zonnehoeve
Voor Groot Zonnehoeve heeft de aantrekkende markt duidelijk effect gehad. Na een moeizame start hebben een verhoogde verkoopinspanning en een veelvoud aan acties om de verkoop van kavels op gang te krijgen hun resultaat gehad. Mede daardoor is de verkoop van losse kavels in 2017, net als in 2016, goed verlopen. In 2017 is er met 36 kavels iets meer verkocht dan geraamd. Voor 2018 staan er 43 kavels in de planning. Als dit verkooptempo onverminderd doorgaat is de verwachting dat in 2022 alle kavels verkocht zijn. De verkoop van projectmatige woningbouw is iets lager uitgevallen dan gepland. Alle dure geschakelde woningen aan het park zijn verkocht, waarmee er nog 11 resteren in de Zonnetuin Oost. Naar verwachting zal er in 2018 gestart worden met de bouw van de Centrumlocatie waarmee dit deelgebied volledig in ontwikkeling is genomen. Voor alle locaties ten behoeve van niet-grondgebonden woningen lopen gesprekken met potentiële afnemers. Voor de locatie aan de Hermelijn is in december 2017 een contract gesloten met een geplande grondafname in 2018. Voor de locatie aan de Laan van Zonnehoeve is nog geen overeenkomst gesloten, maar de grondverkoop wordt wel in 2018 verwacht. De stationslocatie is wel in ontwikkeling, maar deze grondverkoop zal waarschijnlijk in 2019 plaatsvinden.De geprognosticeerde uitgifte van grond voor 72 woningen in 2017 is net niet gehaald. Er is grond geleverd voor 71 woningen. Voor de projectmatige bouw hebben we 4 minder en voor particuliere kavels 3 meer geleverd.
De voorgestelde kaderwijziging voor een goedkoper woningbouwprogramma is niet door de Raad overgenomen, waardoor de verliesvoorziening kon komen te vervallen.Kanaaloevers Haven Centrum
Na een periode van gesprek en onderhandeling is medio augustus 2015 een principe akkoord bereikt met VOF De Verbinding (Ons Huis en Dura Vermeer) over haar bijdrage in het financiële tekort. Na dit akkoord is er met genoemde partijen getekend aan een nieuw plan en is door de gemeente de grondexploitatie opgesteld. Dit heeft geleid tot een nieuw kader voor dit gebied waar in december 2016 bestuurlijke goedkeuring op is verkregen. Er is begin 2016 met succes een beroep gedaan op een provinciale ‘Steengoed’ subsidie van € 0,5 mln. Aansluitend zijn in december door de gemeente koop-/ontwikkelovereenkomsten met Ons Huis en Dura Vermeer gesloten. Met deze overeenkomsten zijn afspraken gemaakt over de bouw van 130 woningen. Er resteren nog drie ontwikkellocaties met in totaal 78 appartementen waar nog geen gronduitgiftecontracten ‘onder liggen’. Er wordt inmiddels met geïnteresseerde partijen gesproken over de ontwikkeling van twee resterende locaties. Een derde locatie (24 woningen) aan de zuidzijde van Omnizorg is niet meegenomen in de programmering van het Grondbedrijf.
Begin 2017 is gestart met het bouwrijp maken. Inmiddels is de eerste fase met 41 sociale huurwoningen geleverd en ook 14 koopwoningen uit de tweede fase zijn overgedragen aan Dura Vermeer. Begin 2018 volgt de tweede fase en de verwachting is dat in de loop van 2018 de derde fase ook geleverd kan worden. Totaal grond voor 130 woningen. De aantrekkende markt sorteert ook in dit project effect. Te zien is een verschuiving van de goedkope en middeldure naar de dure categorie woningen (boven € 260.000 VON prijs). Vooralsnog gaat het om een verschuiving van 25 woningen.
Wel blijft het uniek dat binnen een dergelijke binnenstedelijke locatie er 35% van de woningen in de sociale huursector worden gerealiseerd.De voormalige Ambachtsschool en het huisje nabij Omnizorg blijven behouden. Op termijn (na 2019) is verkoop voorzien van beide panden. Op dit moment wordt nog bezien of er in deze hoek van het ontwikkelingsgebied een meerwaarde tot stand kan worden gebracht door het terrein rondom beide panden en de gemeentelijke panden aan de Stationsstraat samen te voegen in één visie op dit deel. Met nadruk wordt hier gekeken naar het bereiken van een maatschappelijke meerwaarde. Deze visie, met financiële consequenties, zal naar verwachting in 2018 aan de raad worden voorgelegd.
Bedrijventerreinen
Ecofactorij I
Ecofactorij I is een duurzaam bedrijventerrein voor grootschalige productie en logistieke bedrijvigheid waarvan nog 19 ha uitgeefbaar is. De kavels worden hier in eenmalige-, eeuwigdurende erfpacht uitgegeven, waarbij de erfpachtcanon bij aanvang wordt afgekocht. In het jaar 2017 is 1 kavel van ca. 1,8 ha verkocht en voor 2018 is de verwachtte verkoop ongeveer 4 ha. Hierbij dient de kanttekening te worden gemaakt dat de nog beschikbare kavels door hun vorm in combinatie met de milieueisen zich niet automatisch lenen om aan elke ruimtevraag te kunnen voldoen.Zuidbroek Bedrijven
Zuidbroek Bedrijven / Apeldoorn Noord: Begin 2018 is de kaderwijziging richting de raad gegaan, waarin een aantal maatregelen worden voorgesteld om de grondverkoop binnen Zuidbroek Bedrijven / Apeldoorn Noord te stimuleren. Het gaat hierbij om het aanbieden van grotere kavels (vanwege de inmiddels beperkte beschikbaarheid van dit soort kavels op de Eofactorij) en een alternatieve invulling van de Pyramidelocatie. In deze kaderwijziging worden de grondbedrijfcomplexen Zuidbroek Bedrijven en Apeldoorn Noord samen aangeduid als Apeldoorn Noord II. Met deze kaderwijziging wordt eveneens invulling gegeven aan de opmerking van de concerncontroller bij het MPG 2017 over de beperkte interesse voor het bedrijvendeel in Zuidbroek.Kantoren
Welgelegen
Wat resteert is zijn een aantal kantorenlocaties. Het gaat hier om 5.600 m2 B.V.O. geprojecteerd op gemeentelijke gronden aan de Deventerstraat/Quarles van Uffordlaan en in de driehoek Molenstraat-Centrum/kanaal/Quarles van Uffordlaan. De kantorenmarkt in Apeldoorn heeft echter nog steeds niet de stijgende lijn te pakken en de vraag is dan ook of al deze kantorenmeters in de nabije toekomst verkocht kunnen worden. Momenteel zijn er voor alle locaties gesprekken gaande met gegadigden. Mochten deze gesprekken niet tot het gewenste resultaat leiden, dan zal worden gekeken naar een andere invulling. Mocht dit aan de orde zijn, dan wordt deze kaderwijziging aan de raad voorgelegd.Wegener
De PPS Wegener is bedoeld voor de realisatie van kantoren en enkele kavels voor vrijstaande woningen. Er is géén vigerende planologische titel. Op basis van de door de raad in 2016 vastgestelde kantorennota is er géén ruimte om op deze locatie binnen 10 jaar kantoren te realiseren. Met de private partners vindt overleg plaats over de gevolgen hiervan. Dit is een complex traject, wat veel tijd vergt. Voor het gemeentelijke deel van de PPS is een projectvoorziening getroffen.Winkels
De Voorwaarts
Het winkelprogramma heeft bovenmatig te leiden onder huidige marktomstandigheden, die voor de retail nog steeds slecht zijn, maar er is beperkt sprake van financieel risico voor het Grondbedrijf. Voor de ontwikkeling van de Voorwaarts zijn volledig contractuele afspraken gemaakt. Zowel bij de Voorwaarts als bij het Meubelplein hebben aanpassingen in fasering en/of programmering geen directe verliesnemingen of afwaarderingen tot gevolg. Wel leiden dergelijke aanpassingen tot een lagere winstverwachting.Eglantier
De herontwikkeling van winkelcentrum Eglantier is afgerond, met uitzondering van de laatste fase: afname van een perceel grond bij kerkgebouw De Drie Ranken door de ontwikkelaar. Van de grondopbrengst kan de herinrichting van de openbare ruimte rondom het winkelcentrum afgerond worden en daarmee ook het project. De ontwikkelaar kan ter plaatse een deel van het kerkgebouw slopen en een supermarkt realiseren met daarboven woningen. Hiervoor is in 2010 al een bouwvergunning afgegeven. De afname van de grond heeft tot op heden echter niet plaatsgevonden omdat de ontwikkelaar het vergunde plan niet wil realiseren. Medio 2014 is de ontwikkelaar gedagvaard om afname rechtens af te dwingen. Eind 2014 zijn partijen weer met elkaar in gesprek geraakt en is de intentie uitgesproken om samen tot een oplossing te komen. De gestarte procedure is opgeschort. Naast overeenstemming tussen gemeente en ontwikkelaar is ook overeenstemming tussen ontwikkelaar en kerkbestuur nodig over sloop deel kerk en afname betreffende grond. Begin juli 2017 is overeenstemming bereikt tussen gemeente en ontwikkelaar. Medio september hebben ook kerkbestuur en ontwikkelaar overeenstemming bereikt. Intussen is de aanbesteding afgerond en staat de ontwikkelaar op het punt de grond af te nemen. Start bouw staat gepland voor april 2018. Dit mits er geen bezwaar en beroep tegen de omgevingsvergunning wordt ingediend. Dit staat echter los van de afname van de grond.Anklaar
In het project Anklaar zijn alle grondverkopen vanuit het grondbedrijf gerealiseerd. Er resteert alleen nog de aanleg voor de openbare ruimte. De parkeergarage valt buiten het Grondbedrijf.Wat hebben we niet gedaan?
We hebben een aantal acties niet uitgevoerd, die we wel hadden gepland. We hebben bijvoorbeeld voor 153 woningen minder grond verkocht en 2,0 ha minder bouwkavels voor bedrijventerreinen. Hiervoor zijn verschillende oorzaken benoemd onder het kopje Productiecijfers 2017 voor het Grondbedrijf in totaal (Taakveld 3.2 + 8.2).
Aan de andere kant hebben we acties gedaan, die we niet voor 2017 hadden gepland. Dat komt omdat we binnen het grondbedrijf te maken hebben met veel afspraken en contracten die lang lopen. Soms moeten we transacties doorschuiven naar het volgende jaar, maar soms kunnen we ze juist naar voren halen.Effectindicatoren
Trendanalyse
Netto uitgifte bedrijventerrein
In 2017 is een geplande grondverkoop op de Ecofactorij I niet doorgegaan. Mogelijk wordt deze nog in 2018 gerealiseerd. Voor de komende jaren is ook hier een versnelling waar te nemen in de geprognosticeerde grondverkopen in de komende jaren. Op het bedrijventerrein Stadhoudersmolen zijn op dit moment alle uitgeefbare gronden verkocht, dan wel gereserveerd.
Trendanalyse
Trendanalyse
Demografische druk
De grafiek is een verplichte indicator o.g.v. de BBV
Het percentage, dat onder de titel demografische druk wordt gepresenteerd zegt echter niet zoveel. En het gebruik van de leeftijdsgroep 0-15 sluit niet aan bij de reguliere hedendaagse gebruikte leeftijdsindelingen.
In de paragraaf Demografie van de Jaarrekening vind je de gangbare leeftijdsgroepen en tevens de bijbehorende trendanalyses. Daarbij is ook de verhouding tussen jong en oud inzichtelijk.Trendanalyse