Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Apeldoorn
Jaarverslag 2017
    • Inleiding
      • Op koers naar financiële gezondheid
      • Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën
      • Veiligheid
      • Openbare ruimte
      • Milieu
      • Jeugd en onderwijs
      • Apeldoorn activeert
      • Maatschappelijke ondersteuning
      • Cultuur, erfgoed, evenementen en sport
      • Door! met de buitenstad
      • Bedrijfsvoering
    • Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën
    • Veiligheid
    • Openbare ruimte
    • Milieu
    • Jeugd en onderwijs
    • Apeldoorn activeert
    • Maatschappelijke ondersteuning
    • Cultuur, erfgoed, evenementen en sport
    • Door! met de buitenstad
    • Bedrijfsvoering
      • Inleiding
      • Risicobeheersing en risico's
        • Risico's (projecten) Grondbedrijf
        • Risico's AD incl. sociaal domein
      • Weerstandscapaciteit
        • Buffervermogen
        • Ruimte op de begroting
        • Onbenutte belastingcapaciteit
        • Omvang weerstandscapaciteit
      • Weerstandsvermogen
      • Financiële positie
    • Onderhoud kapitaalgoederen
      • Algemene ontwikkelingen
        • Renterisicobeheer
        • Kredietrisico's op beleggingen
        • Risico's op gemeentegaranties
        • Financieringspositie
        • Leningportefeuille opgenomen gelden
        • Leningportefeuille uitgezette gelden
      • Netto schuldquote en houdbaarheid financiën
      • Rentetoerekening
      • Inleiding
      • Overzicht van verbonden partijen
      • Algemeen
      • Grondbeleid
      • Actuele ontwikkelingen
      • Vermogenspositie van het Grondbedrijf
      • Inleiding
      • Beleidsuitgangspunten
      • Geraamde en werkelijke opbrengsten
      • Lokale lastendruk 2017
      • Kwijtscheldingsbeleid
      • Bedrijfsvoering organisatie gemeente
      • Ontwikkelingen met betrekking tot de bestuurlijke organisatie
      • Ambitie en maatschappelijke context
      • Digitale transformatie
      • Wat gaan we doen
      • Wat is het effect
    • Vastgoed
    • Demografie
      • Algemeen
      • Waarderingsgrondslagen
      • Grondslagen voor resultaatbepaling
      • Algemeen
      • Balans per 31 december
      • Gewijzigde beginbalans 2017
      • Immateriële vaste activa
      • Materiële vaste activa
      • Financiële vaste activa
      • Voorraden
      • Vorderingen op korte termijn (< 1 jaar)
      • Liquide middelen
      • Overlopende activa
      • Eigen vermogen
      • Voorzieningen
      • Schulden met een rentevastperiode >1 jaar
      • Schulden met een rentevast periode <1 jaar
      • Overlopende passiva
      • Niet uit de balans blijkende verplichtingen
    • Overzicht van baten en lasten (programmarekening)
    • WNT
    • Staat van reserves en voorzieningen
    • Specificatie bestemmingsreserve Apeldoorn (BROA)
    • Specificatie Algemene reserve
    • Specificatie reserve overlopende projecten
    • Specificatie over te boeken kredieten
    • Staat van investeringen en kapitaallasten
    • Niet uit de balans blijkende verplichtingen
    • Verloopstaat overlopende activa en passiva "Medeoverheden"
    • SISA-bijlage
    • Treasury
      • Schatkistbankieren
      • Overzicht swaps
      • Overzicht opgenomen leningen
    • Incidentele lasten en baten
    • Overzichten lasten en baten per taakveld
    • Controleverklaring
  • Download
  • Home
  • Programma
  • Maatschappelijke ondersteuning
  • Verbonden partijen

Programma

Maatschappelijke ondersteuning

  • Ambities & speerpunten
  • Doelen, prestaties & nieuwe ontwikkelingen
  • Risico's
  • Verbonden partijen
  • Financiën
  • Verbonden Partijen

    Accres Apeldoorn BV

    Algemene gegevens
    Bijdrage aan doelstellingAccres beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan doelstellingen van de programma's 3 (openbare ruimte), 5 (jeugd en onderwijs), 7 (maatschappelijke ondersteuning en 8 (cultuur, erfgoed evenementen en sport).
    Betrokken partijenGemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Apeldoorn BV. Accres Apeldoorn BV is zelf 100% eigenaar van Accres Exploitatie BV waarin zij in opdracht van de gemeente Almelo een aantal wijkcentra exploiteert, Accres Personeelsvoorziening BV, waarin het personeel is ondergebracht dat vanaf 2007 bij Accres in dienst is gekomen, Accres Dienstverlening BV (opdracht Bilthoven). Zer055 Enschede BV en Accres Recreatie BV (toekomstig multi activity centre in Apeldoorn).
    Bestuurlijk belang/stemverhoudingApeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV.
    PortefeuillehouderD. H. Cziesso/M.J.P. Sandmann
    Prestatie afspraken

    Accres en de gemeente Apeldoorn hebben in juni 2017 een dienstverleningsovereenkomst met nieuwe prestatie afspraken voor de periode 2017-2020 afgesloten met een optie voor verlenging met nogmaals 4 jaar. De dvo wijkt op een aantal onderdelen af van de afspraken en werkwijze die vanaf 1999 is gehanteerd. Dat geldt onder meer voor:

    - juridische verankering in een dienstverleningsovereenkomst (dvo) in plaats van een subsidie overeenkomst;

    - transparante prijs-produktverhouding per opdracht;  

    - versterking regie eigenarenonderhoud;

    - naar de gemeente terughalen van monoverhuur en panden niet voor de openbare dienst bestemd;

    - verruiming ondernemersmogelijkheden Accres.

    Per opdrachtonderdeel zijn en worden met Accres kritische prestatie indicatoren afgesproken die tussentijds en na afloop van het jaar als verantwoordingskader zullen dienen.

    Wij hebben uw raad over het afsluiten van de dienstverleningsovereenkomst in een brief van 1 juni 2017 (nr. 271728) geïnformeerd.

    Risico's
    Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de gebruikers van de accommodaties van Accres. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken. Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt kan dit voorApeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres, de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur, die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden. Als Accres zich meer als ondernemer gaat opstellen, kan dat betekenen dat zij activiteiten start die ook door private partijen uitgevoerd kunnen worden. Een marktpartij kan dit als concurrentieverstorend zien. We kunnen dat risico op twee manieren beperken. Ten eerste hebben wij met Accres afgesproken om de opdrachten die wij haar geven, juridisch en financieel duidelijk te scheiden van andere opdrachten. En Accres brengt die andere opdrachten onder in aparte vennootschappen. Ten tweede toetsen we de afspraken die we met Accres maken aan Europese en nationale wetgeving, onder andere de regels over ongeoorloofde staatssteun en de Wet Markt en Overheid. Accres zal in het voorjaar van 2018 aan de aandeelhouder een voorstel doen om de huidige vennootschapsstructuur te wijzigen. Wij zullen u hierover informeren.
    Ontwikkelingen beleid
    Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV.
    Financiële gegevens
    201520162017
    Rekeningresultaat€ 811.000€ 335.000nog niet bekend
    Eigen vermogen€ 4.937.000€ 5.012.000nog niet bekend
    Vreemd vermogen00nog niet bekend
  • Verbonden Partijen

    GGD Noord- en Oost-Gelderland

    Algemene gegevens
    Bijdrage aan doelstellingBurgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid. Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
    Betrokken partijen22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
    Bestuurlijk belang/stemverhoudingDe stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
    PortefeuillehouderB.G. Bloem
    Prestatie afspraken

    Uitvoering van wettelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg.

    Uitvoering van wettelijke taken ter bescherming van de volksgezondheid zoals: infectieziekten bestrijding, technische  hygiënezorg, medisch milieukundige zorg, psychosociale hulp en bijdrage aan geneeskundige hulp bij rampen,

    Toezicht houden op:  naleving kwaliteitseisen kinderopvang en peuterspeelzalen, jeugdverblijven en uitvoering Wmo.

    Uitvoering van lijkschouw

    Onderzoek naar de gezondheidssituatie van de bevolking, beleidsadvisering aan gemeenten en ondersteuning aan preventieprogramma's.

    Risico's
    De GGD voert in opdracht van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) de publieke gezondheidszorg voor vluchtelingen uit. Hierbij bestaat het risico dat de GGD te weinig geld van het COA krijgt. De zorg voor asielzoekers en statushouders was in 2016 landelijk een discussiepunt door de grote toename van het aantal vluchtelingen. Andere risico's zijn dat gemeenten moeten bezuinigen en dat gemeenten minder afnemen van de plusproducten zoals jeugdzorg, algemene zorg en kennis en expertise.
    Ontwikkelingen beleid
    De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
    Financiële gegevens
    201520162017
    Rekeningresultaat€ 224.000€ 53.000€ 190.000
    Eigen vermogen€ 2.948.000€ 2.826.000€ 2.253.000
    Vreemd vermogen€ 2.687.000€ 3.565.000€ 3.696.000
  • Verbonden Partijen

    Vervoerscentrale Stedendriehoek

    Algemene gegevens
    Bijdrage aan doelstellingActies om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
    Betrokken partijenApeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
    Bestuurlijk belang/stemverhoudingHet bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Kruithof. Wethouder Kruithof tevens voorzitter. Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
    PortefeuillehouderJ. Kruithof
    Prestatie afspraken

    De Vervoercentrale Stedendriehoek volgt in 2017 de planning en control cyclus conform wettelijke bepalingen. De afspraken over de uitvoering Vervoercentrale taak is vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst. Er is behoud van kwaliteit geëist. Door vervoerstromen te bundelen en volgtijdelijkvervoer mogelijk te maken en op termijn 5% efficiency te realiseren.

     

    Risico's
    De Vervoercentrale Stedendriehoek is een nieuwe organisatie. De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt de risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen. We hebben in 2017 ervaren dat de ontwikkeling van de vervoercentrale intensief en ingewikkeld is. De implementatie van het routegebonden vervoer heeft om extra inzet gevraagd. Hier is in de begroting PlusOV 2017 onvoldoende rekening mee gehouden.
    Ontwikkelingen beleid
    Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Kruithof. Wethouder Kruithof tevens voorzitter. Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
    Financiële gegevens
    201520162017
    Rekeningresultaatn.v.t.
    Eigen vermogenn.v.t.
    Vreemd vermogenn.v.t.

Zoeken